20/9-26/9: Oppoverturer og veterinærbesøk med Tira

w-210916-017-copy

Flere turer i bratte oppoverbakker: Først til Solfjellstua, så til Brunkollen, og tilslutt prøvde vi oss på Kolsås-slalåmbakken, men da skjønte jeg Tira trengte kiropraktorhjelp etter gårsdagens agilitytrening.  Bare mobilbilder…..

strek-1000-blaagraa-tynn

20. september:
Tur med Gro fra Sleiverud/Sukkertoppen via småstier til Solfjellstua, og Tira og Tilly løp stort sett foran oss oppover bakkene. Her er vi på toppen:

w-200916-002w-200916-003w-200916-004

w-200916-005

w-200916-006

w-200916-010

w-200916-014

Vi fant mange fine stier på tilbakeveien: w-200916007

Onsdag 21. september:
Først 4,5 km  tur med Winnie og Tira til sydenden av Dælivannet.  Den gradvise økningen av Winnies turlengde ser ut til å gå bra, og ved sydenden av Dælivannet har hun ikke vært siden før jul. Begge hundene raste foran oss tilbake til bilen, så vi var ganske slitne etter turen:

w-210916-006

Like etterpå dro Tira og jeg for å treffe Gro for å gå tur fra Burudvann til Brunkollen, hvor det var suppeservering. Totalt ble det en runde på ca 9 km.

På vei oppover til Brunkollen (foto: Gro A), hvor Tira var ganske rask oppover bakkene:

210916-brunkollen1

Jeg fant ut at det må være over 50 år siden jeg var på Brunkollen sist, så dette måtte foreviges:

210916-013x

Suppeserveringen på Brunkollen har blitt veldig populær, men for meg holdt det med et skolebrød. Baksiden av huset: w-210916-014

w-210916-017-copy

Veien tilbake gikk retning Haslumseter kapell, sikkert lurt, slik at vi ikke møtte noen av de ca. 350 suppespiserne som tar seg opp til Brunhollen, og ikke minst: Veldig fine turstier:

w-210916-021

w-210916-022

Tilly alltid i tet, med Tira som følger etter, men Tira stopper når jeg blir ute av syne (Foto: Gro A.), for jeg er sikkert bakerst….:

210916-brunkollen2

Foto: Gro A. – litt teksting må til for å få treningen dagen etter på plass: 210916-brunkollen3

w-210916-026

Jeg har aldri vært på Haslumseter kapell før, og turterrenget rundt frister jo veldig til å gå forbi her flere ganger: w-210916-032

w-210916-034

Tilbake ved Burudvann:

w-210916-043

w-210916-050

210916-056x

w-210916-060

w-210916-062

Omtrent ingen  på parkeringsplassen da vi kom dit på ettermiddagen, men da vi kom tilbake, var parkeringen full! Merkelig hvor flinke folk har blitt til å gå tur!!!

Fredag 23. september:
Tira og jeg skulle bli med på Kari og Gro på  tur på ettermiddagen, og vi startet fra parkeringsplassen ved fotballbanen på Øvre Toppenhaug, og oppover bar det. Vi endte midt i slalåmbakken og gikk oppover, men underveis merket jeg at Tira gikk veldig rart med venstre bakbein, dvs. beinet gikk i sirkler, og hun gikk helst bak meg.  Jeg begynte å bekymre meg for at tunnel-crashen på treningen kvelden før kunne ha ført til noe galt, men siden hun mest gikk bak meg, var det vanskelig å se, så vi gikk opp hele slalåmbakken før jeg fant ut at vi måtte gi oss.

På vei nedover igjen ringte jeg veterinær/kiropraktor Cecilie Askvig, og fikk heldigvis time allerede på mandag.

Mandag 26. september:
Vi har ikke sett noen flere rare beinbevegelser, jeg så det ikke på vei ned fra Kolsåsbakken, og vi har heller ikke gått noen lange, bratte bakker på tur, men i følge Cecilie Askvig var det bra vi kom, for Tira var helt skjev i bekkenet pga låsninger.

Cecilie viste, uten at jeg spurte, at når bekkenet blir skjevt, vil det ene beinet bli for langt, og hunden vil slenge beinet i sirkel, noe som sees i oppoverbakker, mens det i nedoverbakker ikke merkes fordi beinet da ikke må settes under kroppen. Akkurat dette har Tira gjort mange ganger, ikke bare på fredagsturen, så det at hun ikke har vært så ivrig på å gå oppoverbakker, har kanskje en forklaring. Dette må jeg følge nøye med på fremover og heller ta en tur for mye enn for lite til kiropraktor!

Tira var flink som vanlig også hos denne veterinæren, hvor hun aldri har vært før, og jeg var veldig lettet for at alt kunne fikses så enkelt😀  Da blir det et par rolige dager før vi forhåpentlig igjen er fit for fight!

 

 

 

 

Det er hyggelig med en kommentar:

