31/8 + 1/9 + 5/9: Agility rett-fram-trening

310816-TIRA-0

Rett-fram-trening med Barbro på dagtid på onsdag 31/8,  med Sissel og Beate på kvelden torsdag 1/9, og ny dagtrening med Barbro mandag 5/9.

strek-1000-blaagraa-tynnSiden vi av veterinæren bare får lov å trene rett fram uten svinger til Tiras kropp er helt ferdig med innbilt svangerskap, har vi endelig fått trent fremadsending. Jeg kan heller ikke kaste leke, for da vil hun kaste seg ukontrollert etter den, så vi fikk en utfordring belønningsmessig.

Onsdag 31/8 og torsdag 1/9:
På onsdag trente vi fremadsending på tre hopp, og på torsdag det samme, men også på kort rør + hopp. På onsdag også lav stige og vippe i tillegg, men jamen godt jeg aldri har tenkt å trene høy stige med Tira, for fallet av stigen for lenge siden, sitter fortsatt veldig godt i. Hun får opp farten på nedgangen, men ikke hvis vi starter midt på stigen, bare hvis vi starter rett før nedgangen. Jeg har et håp om en gang å få se henne løpe fort og glad over lav stige, men det er nok langt fram foreløpig.

Video fra starten av onsdagstreningen, bare så jeg husker litt av hva vi har gjort:
En «ikke oppført» youtube-video: https://youtu.be/J5GPhozsolI
Vimeo: https://vimeo.com/181122982

Mandag 5/9:
Ny solrik og varm treningsdag, hvor Barbro og jeg satte opp en bane hvor jeg kunne få trent fremadsending, og Barbro fikk trent litt mer:

2016-komb57-2 strek-1000-blaagraa-tynn

2016-komb57-video

 

Det var bare å rette ut det korte røret tilsvarende det røde på tegningen når det var min tur, så fikk jeg trent masse fremadsending (grønne streker).

Lav stige: Denne gangen galopperte hun en gang opp oppgangen og på midtpartiet av stigen (naturligvis ikke på video), men senket farten på nedgangen. Det går ihvertfall fremover!

Vippa tok hun nå omtrent alene, og jeg har ingen plan om å lære henne å rase til enden av vippa.  Men – hun begynte plutselig å forlate vippa før gå-kommando, men jeg tror jeg skjønte hvorfor: Rett før jeg skulle si «gå», bøyde jeg armen, tok godbit i håndå for å være klar for å belønne at hun gikk av, og dette ble nok gå-signal for Tira. Utrolig hva disse hundene plukker opp!!!

Vi var hos veterinær for vaksine onsdag 7/9, fikk henne til å sjekke Tiras kropp, og etter kontakt med Kristin Halle etterpå, ble det nå klart at vi kan få lov å trene slakke svinger. . Får se hva slags kombinasjon jeg kan komme opp med som har slakke svinger….

Vi er definitivt ikke ferdige med fremadsendingstreningen, men det får vente til neste løpetidsperiode!

Video fra dagens trening – fullstendig uinteressant for andre enn meg:
Vimeo: https://vimeo.com/181855415
Youtube: https://youtu.be/DAgDFLjTRmo  (ikke oppført)

Mange av mine banetegninger er inspirert av andre, og denne gangen ble jeg inspirert av denne videoen (hvor jeg har erstattet slalåmen med rør).

 

 

Det er hyggelig med en kommentar:

