Sommeren 2015

w-040715-013

Synsproblemene som startet i slutten av mai har gjort dette til en merkelig sommer, hvor det føles som det meste har dreid seg om  leger og apotekbesøk.

Litt annet har også skjedd, og det jeg vil huske fra juni, juli, august og september følger nedenfor.

strek-1000-blaagraa-tynnEgne innlegg om:

  • Agility
  • Tiras mageproblemer
  • Kiropraktorbesøk med begge hundene
  • Min første biltur på 3 måneder

strek-1000-blaagraa-tynn

Jeg har fått nydelige blomster i flere omganger med ønsker om god bedring:

290515-7593

w-250715-7992 w-310715-8007

JUNI:

1. juni kom Monica på besøk, og vi tok med Tira og gikk tur til Sauejordet – herlig å få noe hyggeligere å tenke på enn synsproblemer🙂

4. juni hadde jeg time hos øyelegen som dessverre bekreftet min diagnose, og på kvelden ble det oppmuntringstur med Tira sammen med Gro A, Tilly og Izzy i skogen ved Dælivannet + en tur på lagersalg. Utrolig deilig å komme seg uten selv om jeg ikke selv kan kjøre bil, og herlig hvordan hyggelig selskap får opp humøret🙂

8. juni: Vaksinasjon:
Vaksinasjon av hundene. Tira 5,9 kg, Winnie 11,3 kg.

12. juni fikk Tira mageproblemer, og Tiras vekt gikk nedover og nedover (endte på 5,1 kg), men i september er vi oppe i ca 5,5-5,7 kg, selv om jeg fortsatt ikke greier tro på at hun er helt frisk. Mer om dette i eget innlegg.

22. juni:  Kveldstur på Kalvøya med Gro
Gro spurte om jeg ville bli med på liten kveldstur, og vi gikk Kalvøya rundt  i delvis regnvær – jeg uten hund siden Tira ikke er bra, men veldig deilig å komme seg ut!

28. juni: Tur med Gro uten hund 
Siden Tira ikke er bra, ble jeg igjen med på tur uten hund, men jeg fikk låne hund🙂. Sammen med Gro gikk jeg nesten 8 km tur fra Haga og rundt Ila. Gro passet Trixie, så da fikk jeg låne Izzy – flott tur! På bildet har jeg fått låne alle tre:

gro-tur

Det ble vanskelig å komme seg ut på egenhånd når jeg ikke kunne kjøre bil, men både Vidar og Morten har kjørt meg til Storsenteret – må jo få mulighet til å se folk for å ikke bli helt gal!

Det er merkelig hvordan ting får et annet perspektiv når man ikke ser godt. Det var ikke enkelt å gå på Storsenteret når jeg ikke så verken priser eller skilt, men jeg så to damer inne i en scateboard-butikk. Begge satt i rullestol, og de pratet og lo – merkelig butikk å være i for to i rullestol, tenkte jeg. Jeg ble stående og se på dem – for ja, jeg SÅ dem🙂 Jeg kunne til og med GÅ derfra😀

Når infeksjoner og problemer har stått i  kø i sommer, har jeg tenkt på dette sitatet:

«What doesn’t kill you, makes you stronger»

 

JULI:

Ekornunger i hagen:
Helt i begynnelsen av juli hadde vi tre bittesmå ekornunger i hagen. Da vi kom hjem fra tur med hundene en dag, kom alle tre løpende mot oss, de så ut til å være veldig glade for at vi kom😉 Ekornungene hoppet og spratt rundt beina våre, så vi løftet opp hundene og bar dem inn, fulgt av tre små ekornunger, dvs. de fulgte etter oss helt opp på verandaen: w-IMG_7974 w-IMG_7976 w-IMG_7975w-IMG_7970

Lørdag 4/7: Den store utenlandsferien🙂
Tur til Strømstad med Tommy og Morten, hvor Tommy skulle løpe Strømstadmila, og det ble tid til en liten rundtur i Strømstad før løpet. Tommmy ble satt av nær stadion, og Morten og jeg gikk på handletur.  Deretter ble det heiing på Tommy før vi alle dro på en liten badetur til Capri etter løpet. Kvelden ble tilbragt på Nordby-shopping centre, og på hjemveien viste det seg å være masse omkjøring i Oslo, så det ble veldig sent innen vi var hjemme.

Morten og Tommy i Strømstad:

w-040715-002 På Capri:

w-040715-012 w-040715-013 w-040715-005

Onsdag 8. juli: Operasjon 
Jeg kom til Ullevål sykehus for å operere venstre øye. Kirurgen påstod jeg hadde bare 10% syn på begge øynene, og foreslo å operere høyre øye først fordi det hadde best prognose. Slik ble det, og det har jeg vært veldig glad for i etterkant!

Infeksjoner stod i kø….
Noen få dager etter operasjonen skjønte jeg at jeg hadde fått en infeksjon, som heldigvis ikke påvirket det opererte øyet, men det meste annet. Infeksjonen har ført til utallige lege- og apotekbesøk, den har ført til at jeg i perioder har hatt problemer med å gå, og den har ført til flere utsettelser av operasjonen av venstre øye:

  • Operasjon 6. august – utsatt til 24. august
  • Operasjon 24. august utsatt til 16. september
  • Operasjon 16. september utsatt på ubestemt tid

Sunn mat
Morten hadde en plan for hva jeg burde spise etter operasjonen for å øke muligheten for bedring, og det skader jo ikke å forsøke. Aldri noen gang har jeg vel spist mer jordbær og blåbær enn etter operasjonen…. Vanligvis spiser jeg mye jordbær, men denne sommeren ble det veldig,  veldig mye mer:

w-120815-8066

Fra 7. juli og 2 uker fremover:
Vi passet pus under Mortens ferie, og hun ble mer og mer husvarm ettersom dagene gikk: w-240715-7985

Pga pus, men også fordi jeg var nyoperert, var hundene mye hos Tommy, og jeg fikk mobilbilder av hvordan de hadde det:

w-310816-003

14. juli: Jeg ser mer😀
Jeg våknet på natta og merket at gassboblen i det opererte øyet var mindre – jeg kunne se over den! Jeg spratt opp av senga, endelig så jeg naboens hus ganske klart, og jeg fant ut jeg greide lese litt stor skrift på armlengdes avstand igjen, og ikke minst: Jeg greide lese en mail🙂 Utrolig herlig følelse!!!

16. juli: Ukas høydepunkt:
Første gang utenfor huset etter operasjonen: Handletur på Europris🙂 Ikke så mye som skal til før livet føles litt bedre😀

17. juli: Hårvask!
Små gleder: Endelig lov å vaske håret igjen🙂 Jeg begynner å kunne være aktiv, så det var faktisk deilig å kunne få lov å støvsuge🙂 Jeg må huske denne gleden over støvsuging om noen måneder!!!

20. juli: Ut på tur igjen🙂
Endelig kunne jeg bli med på en liten tur – bare litt over 1 km, men herlig! Tira er fortsatt ikke bra, men med en hund foran oss på hjemvei, fikk hun opp farten.  Plutselig ble gassboblen i øyet borte, og jeg kan se med hele det opererte øyet.

21. juli: Beate og Xi
Hyggelig besøk av Beate og Xi – moro med valpebesøk – er bare nødt til å bli i godt humør av å se på en liten valp som gleder seg over de minste ting!

23. juli: Øyelege
En spennende dag – jeg skulle til kontroll av det opererte øyet. Jeg fikk bekreftet at øyet har grodd og at jeg har bedre syn enn før operasjonen – LETTELSE! Da er det bare å krysse fingrene for fortsatt bedring!

24. juli: Besøk
Først besøk av Morten og Ragnhild som skulle hente pus, og så fikk jeg hyggelig kveldsbesøk av Marit.

25. juli: Kari og Timo
Kari og Timo kom på besøk, og Tira har pleid å bli verre ved å stresse, så hun ble plassert hos Tommy, men jeg måtte tilslutt hente henne så hun fikk hilse litt på Timo og Kari, antagelig hennes favorittbekjente😀

30. juli: Bursdag med legebesøk og synstest
Infeksjonen var betraktelig verre, så jeg måtte til legen. Mens jeg først var hos legen, sjekket jeg synet på egenhånd på synstavla på legekontoret, og underet har skjedd: Jeg så linjen som er kravet for bilkjøring😀    Det var nok den beste bursdagspresangen jeg kunne få, men i tillegg kom Morten og Tommy på besøk🙂

31. juli – må prøve speilrefleksen igjen:  
Måtte prøve om jeg greier redigere bilder etter operasjonen, for før operasjonen gikk det bare på hukommelse og jeg så ikke hvordan bildene ble, men nå så jeg mer av menyene i photoshop, og jeg hadde tro på at jeg også ville se hvordan bildene blir. Jeg gikk ut i hagen med kamera for å fotografere blomster, men siden jeg ikke har kommet meg ut med bil, har det ikke blitt innkjøpt sommerblomster i år, så vi har bare de som har overvintret inne eller har frødd seg selv:

w-310715-8029 w-310715-8036Rabarbraen som ble innkjøpt ifjor har kommet fint i år, så det har blitt både rabarbragrøt og rabarbrasuppe i flere omganger:w-310715-8039En av de siste dagene før operasjonen fikk jeg stukket sukkererter i jorda, og selv om de ikke har fått noe stell, har de kommet fint:

w-310715-8042

 AUGUST: 

Og så kom sommeren for fullt i august🙂

9. august: Slalåm med Tira
Det har blitt en veldig stille sommer for Tira pga mageproblemene hennes. Tira har ikke vært frisk mer enn fire dager etterhverandre i lang tid, men endelig idag har Tira hatt hele 5 friske dager,  så da startet vi litt 2 x 2 slalåmtrening.  Dessverre varte ikke Tiras bedring denne gangen heller, men hun var bra i 10 dager før hun fikk tilbakefall.

12. august: Sommer på Kalvøya
Gro hentet meg, og vi tilbragte noen timer i sjøkanten på Kalvøya – herlig sommerdag:

120815-002

12. – 13. august: Slalåm igjen
Vi bruker de dagene Tira er frisk til å trene litt slalåm. Hun virker veldig bra når hun er bra, så nå fikk vi henne også med på 3 km skogstur.

14. + 18. august: Legebesøk igjen
Nye infeksjoner = flere legebesøk.  Det var nå 3 uker siden jeg sjekket synstavla på legekontoret, og jeg var spent på om jeg nå ville se mer enn sist.  Neida – jeg så ikke bilkjøringslinjen lenger😦

20. august: Tira verre igjen
I begynnelsen av august var Tira helt frisk i 10 dager, men så fikk hun tilbakefall som varte flere dager.

hypoallergenic-small-dog-hsd-24_largeJeg ringte nærmeste dyreklinikk, og veterinæren sa det kunne høres ut som Tira har forallergi og foreslo Royal Canins allergivennlige fór istedenfor diettforet, så da begynte Tira med allergifóret så snart hun ville spise igjen. w-310715-8018 w-310715-8025

22. august: Markedsdager på Bekkestua
Måtte bare ut og se litt folk etter å ha fått beskjed om at infeksjonen fortsatt ikke var over, og siden jeg også skulle kjøpe ny antibiotika, tok jeg bussen til Bekkestua. Det viste seg å være markedsdager på Bekkestua, så det var både folksomt og mange gode tilbud. Det ble endel shopping før jeg tok bussen hjem igjen, veldig fornøyd med å ha hatt en omtrent normal og aktiv dag – skulle bare kunnet kjøre bil dit…..

24. august: Øyelege om bilkjøring
Dagens operasjon av det andre øyet ble utsatt pga infeksjon en, og dermed ble det heller ingen sjekk av det opererte øyet…..  Har bekymret meg siden legebesøket forrige uke siden jeg da ikke lenger så kravet for bilkjøring. Jeg ringte og fikk time hos øyelegen samme dag – utrolig deilig! I følge ham ser jeg nå 9 av 10 linjer, noe som er godt over kravet til bilkjøring! Tenk at det går an å bli SÅ glad for å skulle få kjøre bil igjen😀

26. august: Skogstur og bilkjøring!!!!
Tira har vært frisk siden hun begynte med allergifóret, og vi la ut på 3 km skogstur. Det taklet ikke Winnie, som haltet etterpå😦  Men – jeg kjørte bilen hjem fra turen   :-D Synet er veldig annerledes enn før, så jeg trenger tilvenning til hvordan jeg nå ser, og må nok pushe meg selv til å kjøre bil!

Spurvehauk på besøk på verandaen, litt gjemt bak gressløken (bilde tatt gjennom kjøkkenvinduet): w-260815-8081

28. august: Biltur til Drammen med speilrefleks + skogstur – eget innlegg

29. og 30. august: Økt turlengde med Tira
Turlengden med Tira økes: Vidar gikk til Sauejordet  med henne, og Tommy gikk 4,5 km med henne dagen etter:

w-310816-002

31. august: Veterinærbesøk hos Kristin Halle – se eget innlegg. 

SEPTEMBER

1. september: Handletur med bil  😀
Jeg var igjen hos legen, og når jeg først var på biltur, brukte jeg denne regnværsdagen til å kjøre litt rundt til forskjellige butikker.   Begynner å venne meg til mitt nye syn, og det er bare SÅ utrolig deilig å komme seg ut på egenhånd igjen!!!

2. september: Regnværstur
1,5 km tur – ingen halting på Winnie. Plommer og epler høstet, vel 3 kg plommer i fryser. Dagens bilde av avleggerne som ble satt tidlig på våren:

w-020915-8246

3. september: Nye briller og ny peisovn
Jeg var i Sandvika og hentet nye briller, og brukte som vanlig litt penger hos Stormberg. Vidar og jeg dro til Coop Obs og kjøpte en liten peisovn til Tommy, som begynner ferie idag.

Fredag 4. september: Langtur Tira
Tiras vekt har i sommer gått ned fra 5,9 kg til 5,1 kg, men endelig viste vekten 5,5 kg!. Tommy tok henne med på nesten 8 km skogstur på sølete stier, og merkelig nok så hun nå ut til å like vann og søle – det har hun da aldri gjort før:

w-050915-018

w-050915-015 w-050915-017Tira var veldig sprek etter turen også, men ikke morgenen etter….

Lørdag 5. september: Tira dårlig igjen
14 friske dager fikk vi før Tira igjen fikk tilbakefall. Det meste om dette i eget innlegg, men jeg har blitt så glad hver gang hun har begynt å spise igjen i sommer at jeg MÅ bare ha med bilde av henne da hun endelig begynte å spise maten sin ved 15-tiden idag:

w-050915-014

Tommy og Morten dro på ferie til Bømlo idag, og de kom hjem igjen onsdag 9. september. Jeg får nyte andres ferie:

Haukelifjell:

w-050915-022 copy

w-050915-019 w-050915-020

w-050915-021160915-007

160915-002

Ca 100 pir og makrell og mange krabber ble med hjem fra ferien deres – her et lite utvalg:

160915-004

160915-006

Tirsdag 8. september: Ormekur til Tira
Det varte ikke at Tira var bra denne gangen heller. Etter råd fra veterinær fikk hun idag ormekur.

w-080915-8295

Vidar begynte å male taket.

w-080915-8261 En herlig sommerdag:

w-080915-8268 w-080915-8282
Onsdag 9. september:
2,5 km morgentur uten halting på Winnie, men Tira var ikke helt seg selv på turen, men hun virket bedre på kvelden:

w-080915-8303

Torsdag 10. september: Winnie hos veterinær – eget innlegg
Tira var sprek igjen, så jeg tok henne med på 2,5 km tur langs elva etter veterinærbesøket – det var visst ikke lurt for infeksjonen i foten min, og førte til at jeg måtte ta det med ro i lang tid etterpå.

Tirsdag 15. september: Tommys bursdag + operasjon imorgen utsatt
Tommy var i Stockholm og løp halvmaraton i helgen, men var hjemme igjen til bursdagen sin. Jeg var på legekontoret både fredag 11/9 og idag – tror infeksjonen har blusset opp igjen. Jeg snakket med kirurgen på Ullevål, for egentlig skulle jeg opereres imorgen, men i motsetning til alle andre jeg har snakket med, var ikke kirurgen i tvil: Ingen operasjon imorgen hvis det er den minste fare for infeksjon – jeg må være infeksjonsfri i 4 uker før jeg kan opereres.Nå får jeg minst en måned fremover uten operasjon, og hvor jeg forhåpentlig blir frisk igjen!

Tommy gikk 2-3 km med Tira i regnvær – våt og pjuskete liten hund ved en liten elv med masse vann:

160915-001

Onsdag 16. september: «Petra» nærmer seg
Tommy gikk 3-4 km med Tira, og det ble skikkelig regnvær underveis. Uværet Petra nærmer seg, og den lille elva går snart over sine bredder:

160915-008

Han gikk også tur med Winnie, som haltet litt igår, men idag ser det bedre ut😀

Torsdag 17. september: «Petra» fører til innetrening
Uværet Petra har nådd oss, og Tira lurer på hva vi kan finne på i sånt vær:

w-170915-8308Det ble litt innetrening, og litt nytt har Tira og jeg jobbet med på Tiras friske dager i sommer:

  • Hoppe hjul mellom armene mine
  • Balansere på balanseputer mens jeg dytter på Tira = trening av kjernemuskulatur
  • Gå under meg når jeg står i bro
  • Rulle rundt
  • Trening på å bytte leker
  • Sitt og bli selv om jeg kaster leker foran henne eller sleper dem etter meg på gulvet
  • Løpe og hente leker og dytte dem i hånda mi
  • Sitte bamse:

w-170915-8318ny Rulle rundt: w-170915-8334

Tommy og Tira gikk 4 km mens det var oppholdsvær, og fikk se litt av hva Petra har forårsaket, bl.a. at Øverlandselva har gått over sine bredder så turveien er borte
170915-003

Fredag 18. september: Endelig sol
Jeg kan fortsatt ikke gå, så Vidar gikk tur med Tira, og Tommy gikk med Winnie, og jeg satt i solveggen og slappet av🙂  Tira har begynt å røyte igjen, så idag badet jeg henne igjen – veldig fin hundetørk i sola :.-)

Lørdag 19. september: 
Jeg skulle vært en tur på Skui og sett på kurs, men det skjedde for mye hjemme: Tommy løp halvmarathon i Oslo, Vidar var ute og handlet, og Morten kom på besøk. Morten og Vidar var også og spilte tennis og var på fotballkamp. Jeg måtte holde meg i ro også idag, men nydelig vær og herlig å sitte ute🙂 På kvelden var vi alle samlet til lammestek.

Søndag 20. september: Skui igjen
Endelig fikk Tira og jeg dratt til Skui, hvor det var kurs med Peter Holmberg. Mer i eget innlegg.

Mandag 21. september: Regnværstur på Tira:
Siden Tommy har ferie, blir det turer på hundene før vi har tenkt tanken å gå ut, dvs Winnie gikk tur ved 6-tiden på morgenen og Tira fikk 4-5 km tur ved 9-tiden i regnvær:

w-210915

24. september: Tommy på tur med Winnie:
w-240915-winnieFoten begynner å bli bedre, og jeg greide gå et par kilometer tur med Tira🙂    🙂

25. september: Endelig skogstur igjen!
2 km igår, så idag måtte jeg prøve mer, og Tommy dro til Stockholm igjen, så det passet bra at jeg kunne gå, ikke minst fordi det var fantastisk vær idag.

Først dro jeg til Godthåb med Winnie og gikk snaut to kilometer med henne (ingen halting):

w-260915-004

Deretter dro jeg til Haga for å gå tur med Tira, og der fant Tira mange nye stier. Vi kom til steder vi aldri har vært før, men vi kom aldri dit jeg trodde vi skulle komme, så en stund var jeg veldig i tvil om hvor vi var. Vi snudde og prøvde gå samme vei tilbake, og fant veien tilbake til bilen via de samme bekkestiene vi hadde gått. Det ble ca 4 km, noe som er litt lenger enn jeg burde gått, og å gå klissvåt på beina var sikkert ikke lurt.  Jeg hadde glemt kameraet, men jeg hadde mobilen, og etter lang tid uten å greie å gå tur, måtte turen foreviges:

Youtube: https://youtu.be/MAy-lRDpSzQ
Vimeo:
https://vimeo.com/140473290

Mandag 29. september: Med Tommy på tur
Tommy og jeg dro til ovenfor Godthåb for å gå tur med hundene, og Winnie gikk vel 2 km uten halting. Tommy og Tira fant ut de skulle gå hjem, og det gikk fort, for de var hjemme før Winnie og jeg fikk kjørt hjem😉  På kvelden hoppet en fremmed hund over gjerdet og inn i hagen, og hva slags krumspring Winnie da gjorde, vet jeg ikke, men haltingen er tilbake for fullt😦

Onsdag 30. september: Tur igjen🙂
Winnie ser ut til å bli sakte men sikkert bedre etter besøket av den fremmede hunden. Idag dro jeg til Godthåb med henne – veldig spent på om hun ville takle den korteste runden der på 1 km tur  – det gikk bra. Siste dag i september, og det begynner å bli høst i skogen:

w-300915-012

Så dro jeg til frisøren på Bekkestua og fikk også handlet litt. Tommy dro på tur med Tira, og merkelig nok til samme sted i skogen som Winnie og jeg hadde vært – bare at de gikk hjemmefra:
w-300915-015

Tommy begynte på jobb igjen idag etter sin sommerferie, så nå er sommeren definitivt over. Det har vært noen fantastiske solskinnsdager de siste dagene, og idag var intet unntak. Håper på en like fin oktober!

 

 

 

2 tanker på “Sommeren 2015

  1. Härligt att se dig tillbaka på internet! Vilken jobbig sommar ni har haft med många bakslag av olika sort. Jag blir dock väldigt glad av att läsa att din operation gjort dig bättre och jag håller tummarna för fortsatt bättring! /Jesse

    Likt av 1 person

Det er hyggelig med en kommentar:

