November-turer, innkjøp og trening

  • w-221114-5705En meget mild november så langt, hvor Tommy har vært flinkere enn  meg til lange turer med hundene.
  • Surfing på ebay viser at noe er rimeligere i Norge
  • Litt innetrening med hundene

strek-10-tynn

TURER:

November er vanligvis ikke min favorittmåned, men denne november er blant de bedre, for vi har fortsatt ingen snø. I følge meterologene ligger november i år an til å bli den mildeste november siden målingene startet.  Et lite eksempel er sitronmelissen i urtehagen som hadde nye skudd og fortsatt kunne brukes i matlagingen.

Det skjer ikke så mye utendørs, bortsett fra de daglige turene med hundene, men det er vått, gjørmete og glatt selv på de stiene jeg sier «alltid» er tørre og fine. Det stemmer ikke nå.

Søndag 16/11 gikk Tira og jeg hyggelig tur med Monica  rundt Semsvann i lett yr. Veldig mange andre med små barn og hunder gikk også tur der på gjørmete og våte turveier, og i tillegg til at det var mange hester der, så flott miljøtrening for Tira.

Tirsdag 18/11 dro Tira og jeg til Henie Onstad-senteret utstyrt med to leker og mange godbiter for å overbevise Tira om at tur er moro selv om været ikke er det beste. Det ble ikke så lange turen i skogen der, men mye aktivitet! Jeg mistet lekene veldig ofte, og Tira var veldig ivrig på å finne dem igjen🙂 I tillegg ble det masse balansetrening på diverse steiner. Vi måtte jo en liten tur ned til strandkanten også – mobilbilder:

w-181114-006 w-181114-011

Fredag 21/11: Tommy og jeg gikk tur med Winnie og Tira fra Godthåb, men Winnie og jeg gikk bare noen få kilometer, mens Tommy fortsatte turen til KIF-hytta med Tira, så de gikk ca 1 mil:

w-221114-001  w-221114-002  w-221114-006

Lørdag 22/11 gikk Tommy først morgentur med Winnie i mørket, og deretter morgentur med Tira til Dælivannet, hvor de nesten ble løpt på av to rådyr som ble jaget av en løs hund.  Tira ved Dælivannet:

w-221114-tira-raadyr

Winnie har visst bare fått turer så tidlig at det er mørkt eller så sent at det er mørkt, dvs for mørkt for bilder…. Bortsett fra mine formiddagsturer med begge da, men da blir det ingen bilder, så da får det bli et kose-seg-inne-bilde – eller kanskje heller et: Winnie-er klar for det meste-bilde:

w-221114-5696

 

INNKJØP:

Nye og ekstra varme, rosa sokker er innkjøpt, men det er sjelden jeg finner dem, for sokkesamleren Tira liker disse sokkene ekstra godt:

w-201114-5694

Jeg har vært ganske aktiv på ebay siste tiden, men noe går det faktisk an å få rimeligere lokalt:

  • Refleksdekken til hunder kjøpes rimeligere på Europris (kr 39)
  • Trafikk-kjegler finnes i de utroligste prisklasser på ebay, men jeg trengte helt enkle, og Biltema’s trafikk-kjegler til kr 40 fungerer helt fint til min hundebruk.
  • Refleksbånd, sytråd, karabinkrok, borrelås og strikk, artikler jeg lenge har lett etter, ble bestilt på nettet hos: http://www.stoffogstil.no/, som er en link jeg må huske, ikke minst når det gjelder møbelstoff.
  • Balanseputer /balansebrett. Balanseputer ble kjøpt inn for godt over et år siden fra ci-shop.dk. Nå lurer jeg på å kjøpe balansebrett, og det finnes nå også en norsk avdeling (ci-shop.no) med like rimelige produkter. Men – Biltema er muligens stedet for både balanseputer og balansebrett.

TRENING:

Rundt trafikk-kjegle:
Hold høyre knyttneve ut til høyre, og Tira går rundt kjeglen fra høyre side. Hold venstre knyttneve ut til venstre, og Tira går rundt kjeglen på venstre side.  For å få til flere wraps, må jeg fortsatt gjøre litt bevegelser med hånden, men målet er at hun skal gå rundt til jeg tar ned hånden.  Jeg begynte med godbiter, men når hun nå har lært dette, har jeg gått over til leker.  Nå skal vi få det samme til å fungere fra mer avstand + få flere wraps uten håndbevegelser.

Balansepute:
Vi trener 2 av/2 på – med helt tenke-selv-metode. Det går definitivt best med godbiter foreløpig med Tira – da tenker hun mer🙂 Winnie kan jo egentlig dette, men ikke tidligere på balansepute:

w-221114-5705

Trene med to hunder samtidig:
Winnie er ganske flink til å holde seg i ro når jeg trener med Tira, og det begynner å gå fremover med Tira også, men foreløpig får hun ganske mye godbiter for å være i ro, for det er vanskelig🙂 Vanligvis sitter en i sofaen, mens den andre trener. Tira fant et nytt sted hun kunne være mens jeg trente med Winnie – nemlig sittende mellom beina mine, noe vi jo har brukt mye på agilitybanen. Det var egentlig mye lurere, for da går det mye raskere å få belønnet henne, og vi får trent bli sittende med maksimal forstyrrelse😀

Det er hyggelig med en kommentar:

