Ons 17/9: Turer og agilitytrening

komb39-2014-jenny

  • Tur opp Eineåsen med Tira
  • Tur rundt Dælivannet med Winnie
  • Agilitytrening på Skui

strek4-tynn

Turer:
En helt utrolig fin dag, som Tira og jeg startet med en kjøretur via Kolsås og videre til Eineåsen, hvor vi gikk «vår» sti opp til toppen, dvs. Tira hoppet og spratt avgårde, det var nemlig en hakkespett i et tre og ekorn på bakken, og eneste kameraet jeg hadde var mobilen…..:

Tommy og Winnie var på 7-8 km tur rundt Dælivannet, noe som er Winnies lengste tur på over 5 måneder, men endelig virker hun helt bra igjen:

w-170914-001
w-170914-003  w-170914-004

Tilstede på dagens trening:
Ann-Cathrin, Anniken, Katrine, Marit, Sissel, Siv-Kjersti og jeg med Tira – totalt 10 hunder (Siv Kjersti hadde med en lånt puddelvalp)

Det ble kaldt utover kvelden, må visst tenke på å ta med både lue, hansker og stilongs på treningene heretter.

En bane som er lett å bygge, og som gir masse treningsmuligheter ble satt opp (treningsopplegget er vist lenger ned), og i tillegg satte vi opp lav stige og 4 pinners slalåm m/gjerder og hopp før/etter for seg selv.

Lav stige + slalåm:
Vi startet med lav stige + slalåm, og idag nølte ikke Tira🙂 Prøvde for første gang hopp foran slalåm, og da løp Tira fra hoppet og rett i gjerdet, men hun fant ut at inngangen nok er i motsatt ende av slalåmen🙂

Vippe og litt lavt møne:
Ingen nøling på noen av disse hindrene. På vippe begynte vi med å styre den bakfra, og som forventet stoppet Tira mye tidligere, noe som er helt greit for meg pga mindre skaderisiko.

Hånd ut/inn:
Trente på flere av alternativene, og Tira reagerer bra på mine hånd/armbevegelser, men å ta røret fra slik vinkel + med bakbytte, trengs mer trening på🙂

Fartssirkel + oppbremsing:
Løp først hele sirkelen, og deretter stoppet jeg foran forskjellige hopp, og Tira reagerer bra på oppbremsingen, men det kunne vært bedre.

tett-sving-natashawiseHuman Arrow / Wraps / Precue for tight sving
Vet visst ikke hva det kalles, men det skal bli omtrent som Natasha Wise viser på bildet til høyre fra VM – eller slik OneMindDogs viser her.

Planen er å få reaksjon når jeg viser min knyttneve etter et hopp. Det fungerte best når jeg bare markerte hinderet og beveget meg videre, og jeg må huske å snu meg i den retning hun skal videre.

MÅ HUSKE:
Tira har alltid rett og fortjener belønning!!! Hun kom ikke alltid til riktig side på rett fram-strekninger, og jeg trodde det var fordi jeg ikke holdt armen ute, men jeg tenkte det burde hun gjøre uansett. Etter å ha sett video tror jeg dette skyldes av at hun har lært blindbytter:  De første gangene bare løp jeg uten å holde armen ute, og hun tok hoppene, men da snudde jeg hodet mot den siden hun skulle komme. Når jeg så bare løp uten arm og uten å snu hodet, kom hun til gal side av meg. Må teste ut: Hold armen ute, eller snu hodet mot den siden hun skal komme. Kanskje ikke så dumt med strikk i håret heller, for hun ser nok ikke alltid at jeg snur på hodet…. Video er lærerikt!!!

VIDEO:
Vimeo: https://vimeo.com/106532284  eller youtube:

TRENINGSOPPLEGG: 

 Pdf: https://agilitytrening.files.wordpress.com/2014/09/170914-3.pdf

komb39-2014-jenny

strek-enkel-blaa-smal

Jenny Damm-trening på hånd ut / inn:

jennydamm-roer

VIDEO:

Mer Jenny Damm-trening på hånd ut/inn – her trengs bare ett hopp:

strek-enkel-blaa-smal

Wrap-trening (snu blå hopp = røde hopp)

strek-enkel-blaa-smal

 Silvia Trkman wraps + extension/collection:
(vår bane har ett hopp mindre, men det holder for meg….):

strek-enkel-blaa-smal

Avansert «finsk» føring:

komb39-2014-omd

VIDEO:
(første 50 sekundene kan brukes på ovenstående bane)

Én tanke på “Ons 17/9: Turer og agilitytrening

  1. Tilbaketråkk: Agility treningsplan |

Det er hyggelig med en kommentar:

