Ons 10/9: Agilitytrening med Tira

blindbytte-2-felt2-speilvDette ble en agilitytrening med knall og fall, og jeg var kjempeglad for å få med meg en tilsynelatende uskadet hund hjem.

Tilstede: Ann-Cathrin, Katrine, Marit, Sissel og jeg – totalt 7 hunder.

strek-10-tykk

blindbytte-2-felt2-speilvVi satte opp banen til venstre, som er en speilvendt utgave av det vi trente forrige uke.

Siden jeg fikk til blindbyttene forrige uke, trodde jeg at det skulle gå greit denne gangen, men SÅ lett er ikke agility😉

strek-10-tykk

blindbytte-2-speilvFørste økt gikk hovedsakelig med til blindbyttetrening, hvor Tira hver gang fikk stor sving etter 3, og hvor jeg er altfor sent ute med blindbyttet hver eneste gang.

Etter å ha sett video fra forrige trening, ser jeg at jeg da var mye flinkere til å tro på at hun vil ta 3, slik at jeg var nærmere rør 4 da jeg gjorde blindbyttet mellom 3 og 4, noe som ga Tira mulighet til å skjønne det før hun satset. Slik ble det ikke denne gangen😉

Det positive er at Tira er flink til å følge blindbytte-signalet, så at svingen blir stor, er helt og holdent min skyld, som det meste i agility🙂

strek-10-tykk

VIDEO AV BLINDBYTTE-TRENINGEN:

Youtube: http://youtu.be/EUdjCQ7-D0M eller Vimeo:

strek-10-tykk

Stygt fall fra stigen:
Vi avsluttet første økt med stigen, og andre gang over stigen, mister plutselig Tira balansen på stigens midtparti, og går i bakken med hodet først, gjør kollbøtte og lander på ryggen/siden.  Utrolig nok reiste hun seg igjen, og etter noen minutter, kunne jeg puste lettet ut – det virket ikke som hun hadde skadet seg.

På videoklippet ser jeg at hun løper på høyre side av stigen istedenfor midt på (pleier hun ikke løpe midt på, tro…?), og det ser ut som hun tråkker utenfor stigen med høyre bakbein og dermed mister balansen:

Tira virket klar for lek og trening da andre økt skulle starte, men vi holdt oss unna stigen, for jeg tror ikke Tira blir så vanskelig å få over den igjen når hun bare har glemt det som skjedde idag, men det er nok verre å få meg til å glemme dette!

Serpentiner/tre mellom:
Det ble mye lek og litt serpentiner og tre-mellom-trening. Vi har flere ganger før greid tre mellom på tre hopp, men har ikke våget prøve mer enn én gang, fordi jeg har trodd vi ikke ville greie det igjen. Idag fikk jeg bevis på at det var sant. Første gang gikk det utrolig bra å tre-mellom alle tre hoppene, men deretter fikk vi det ikke til igjen😉

Forced Front Cross:
Det ble også litt trening på forced front cross, hvor jeg visst snur meg for tidlig. Tira er flink til å komme til riktig side, men raser rett fram istedenfor å svinge, så jeg har trodd jeg bør snu meg raskere. Nå gjorde jeg ikke det, men la leken etter hoppet slik at hun så det – det hjalp!

Etter stigefallet:
Jeg begynte å massere Tira på treningen, da jeg fikk lov å ta på henne igjen. Jeg har fortsatt massasjen hjemme, og har bestilt time hos Kristin Halle for sjekk. Heldigvis er Tira helt som vanlig, raser rundt,  leker eller sover og er ivrig på å gå tur🙂

2 tanker på “Ons 10/9: Agilitytrening med Tira

  1. Isj…aldri noe hyggelig når hundene faller ned fra hindere…Både Shanto og Timo har gjort det og heldigvis gikk det også bra. Der har ridehallen en fordel. Det er mykt å lande😊 Du må prøve å ikke tenke på det, for hun kan like gjerne falle på tur som på agility banen og man kan jo ikke bure henne inne heller😉

    Lik

Det er hyggelig med en kommentar:

