Ons 13/8: Agilitytrening med Tira

komb31-2014-Liten

komb31-2014Det ble mange på dagens nybegynnertrening: Anniken, Grethe, Katrine, Marit, Sissel, Tone og jeg – totalt 10 hunder.

I tillegg til dagens bane/kombinasjon som ble bygd på gresset med møne, hadde vi vippa og slalåm på grusbanen.

strek-tynn-blaagroenn

 

Tira begynte å halte på ettermiddagen, så jeg var usikker på om jeg kunne trene annet enn bli sittende. Like plutselig som haltingen kom, var hun bra igjen, så jeg holdt meg til opprinnelig plan, som var å trene blindbytter, og vi løp som aldri før!

komb31-2014-tira

Jeg tok blindbytter også der hvor framforbytter hadde vært riktigere, og endelig begynte jeg å skjønne litt mer  – tror jeg….. Jeg venter definitivt for lenge med å ta blindbyttet, så Tira får store svinger, og forsvinner mer bak ryggen min enn nødvendig, spesielt der hvor vinkelen er større enn de ønskede 45gr. Én gang greide jeg å gjøre det tidligere, da ble svingen mye bedre, og jeg mistet ikke helt kontakten med Tira, selv om ikke det blindbyttet heller var tidlig nok🙂

Nyttig med video: Jeg trodde jeg trente begge de to øvre banene på første tegning, dvs. åttetall i begge retninger, synes jo det er veldig viktig å variere, men på videoen ser jeg at jeg trener bare nr 2…..

Beate’s gullkorn om blindbytter må tas fram igjen: «Blindbytte tas når du er sikker på at hunden tar forutgående hinder.» 

Hjul i fart hvor jeg er foran Tira er fortsatt vanskelig for henne.

Slalåm med gjerder, 6 pinner, rosa/lilla-pinner,  trente vi sammen med Rulle, dvs. først Tira en gang, så Rulle en gang🙂

strek-tynn-blaagroenn

VIDEO av våre blindbytte-forsøk: 

Vimeo: https://vimeo.com/103405574 eller youtube:

 

Alltid lærerikt å spille av video i slowmotion, og videobilder forteller mye:

130814-stigeBra fart over begynnelsen av stigen, men fra midten av stigen demper hun farten = bra felt, men jeg må lære henne å holde farten oppe hele veien:

 

 

 

strek-tynn-blaagroenn

130814-moene2Bra fart over mønet, og bra nok felt for mitt bruk:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

strek-tynn-blaagroenn130814-hoppFin hoppeteknikk, men fører er treg med blindbyttet:

Det er hyggelig med en kommentar:

