Ons 30/7: Agility-trening med Tira

300714-1Den ene etter den andre måtte trekke seg fra kveldens trening, men Katrine hadde kjøpt seg bil idag og kom med Bris og Rusken. Da ble det likevel agilitytrening på Tira og meg på bursdagen min i fantastisk treningsvær, dvs. ikke for varmt, men lett bris og sol  :-)

strek-tynn-blaagroenn

Vi hadde ikke lyst til å bære ut så mange hindre som planlagt, så vi tok ut vippa, 4 pinners slalåm + 4 hopp og et rør.

SLALÅM – første gang med gjerder:
Jeg hadde lyst til å prøve gjerder på slalåm, for jeg synes alléslalåm har fungert dårlig å sette opp og trene hjemme, og det blir altfor sjelden vi trener alléslalåm på Skui.

Jeg tok bånd på Tira og fikk henne mot inngangen, og noe må hun ha lært av alléslalåmen, for hun gikk gjennom slalåmen uten hjelp fra meg. Jeg tok av båndet, og mens jeg fortsatt fiklet med båndet hennes etter slalåmen,  gikk Tira tilbake til begynnelsen av slalåmen og gikk slalåmen!  Jeg kunne visst bare stå i slutten av slalåmen og belønne, hun gikk tilbake og tok slalåmen fra alle mulige vinkler helt alene. Flere ganger forsvant hun bak ryggen på meg så jeg lurte på hvor hun var – men hun gikk slalåm (videobilder):

Det ble bakbytter, innsending fra lang avstand, slalåm fra alle mulige vinkler (dvs. fra vinkler jeg aldri ville tenkt på å sende en nybegynnerhund fra),  og hun var så rask til å søke tilbake til slalåmen at jeg strevde for å få prøvd å gå ved siden av henne, men greide det også slik at det også ble både venstre- og høyreføring:

VIPPA:
Forrige gang slo vippa litt for hardt i bakken, og Tira ble mer forsiktig. Denne gangen droppet jeg ørevarmer og leverpostei. Absolutt ingen nøling denne gangen – hun raste til enden av vippa igjen🙂

HOPP OG RØR:
En liten føringskombinasjon etter idé av Mingo Boncompagnie ble satt opp :

boncompagni-080813-1-300714

 

Jeg løp med leke i hånda igjen…. OG – jeg viftet med den så Tira tror jeg viste blindbytte… Med leken i lomma går alt så mye bedre!!!

Vi trente:

  • De sorte nmmerne på kombinasjonen
  • Den nye måten å trene framforbytte på
  • 180 gr svingen og inn i begge røråpningene med bakbytte
  • Wraps på hoppet nærmest røret
  • Jeg flyttet det ene hoppet slik at jeg ved hjelp av røret kunne trene «forced front cross».

Ryggen var ikke god idag, men det ble likevel mye nyttig trening som krevde minimalt med løping🙂

VIDEO:
Joda – jeg hadde med videokamera idag, satte det til og med opp på stativ, men batteriet var nesten tomt, så det ble bare våre første forsøk på slalåmen som kom på film:

Vimeo: https://vimeo.com/102202573 eller youtube:

 

Vel hjemme igjen ble det jamen tid til litt bursdagsfeiring og spising av marsipankake🙂

 

Det er hyggelig med en kommentar:

