Ons 23/7: Agilitytrening med Tira

birgitta-hermansson-2x1Agilty nybegynnertrening på Skui – denne gang med følgende deltagere: Ann-Cathrin, Marit, Sissel, Vigdis og meg – totalt 6 hunder.

strek-tynn-blaagroenn

Det har vært en utrolig varm dag – gradestokken viste 35,3 grader i skyggen ved 14-tiden, og det føltes litt for varmt å tenke trening. Likevel dro vi avgårde til trening kl 19, og det ble raskt skygge på plassen, og da virket det plutselig ikke så varmt lenger. Antagelig bidrar elva til å gjøre det kjøligere – så en jakke måtte på i løpet av kvelden🙂

Vi bygde banen til venstre (hjul og vippe litt lenger til venstre pga ujevnt underlag på gresset – og slalåmen droppet vi). På neste tegning sees noen av banens treningsmuligheter:

 

Blindbytte og bakbytte:
Tira og jeg prøvde oss på den hvite-sorte sirkelnummereringen med blindbytte mellom 2 og 3, og tok strekningen 2-3-4 også uten blindbytte for å få trent på bakbytte på røret, noe vi også trente på 3x-7x.

Vippe-trening
Det ble mye trening på vippa etter at jeg har syntes det har stoppet litt opp, dvs. Tira har løpt i full fart til enden av vippa, men hvis det ikke hadde stått noen der og stoppet henne, har jeg vært sikker på hun ikke ville stoppe. Derfor gikk jeg tilbake til gamle synder: Ørevarmer med leverpostei fra tube i enden av vippa.  Funket fint på henne også🙂

En gang smalt vippa i bakken litt for hardt, noe som gjorde at Tira ble usikker, men samtidig lærte hun at hun ikke kan rase lenger enn til enden av vippa. Hun prøvde mange andre muligheter for å komme til leverposteien etter dette, og da hun skjønte hun måtte gå til enden av vippa, tok hun det mye roligere enn før.

Stigen:
Spent på om hun ville ta stigen etter dette, men ikke noe problem, Kanskje gikk det ikke like raskt – men ihvertfall minimalt med nøling.

Tre økter:
Vi trente hele tre økter denne gangen, og på siste økt snakket de andre om at de skulle leke. Jeg har vel egentlig tenkt at jeg gjør det hele tiden, men jeg tok med ballen til Tira, og om mulig ble nok denne økten også fra Tiras synspunkt mer lek enn trening😀

Jeg ble minnet på en header jeg hadde i bloggen sommeren 2009:

 

Det er hyggelig med en kommentar:

