Ons 16/7: Lærerik agilitytrening med Tira

w-160714-tira-3Nok en varm nybegynnertrening på Skui, hvor jeg følte jeg var virkelig nybegynner🙂

Tilstede: Ann-Cathrin, Katrine, Sissel, Vigdis og jeg med Tira – totalt 7 hunder.

strek-tynn-blaagroenn

Dagens bane ble satt opp på gresset:

birgitta-hermansson-4xxx-felt-ny

Noen av banens mange muligheter vises her:  birgitta-hermansson4xxx

 

 

 

strek-tynn-blaagroenn

Min plan var:

  • Fortsette city-highway-treningen
  • Få fremgang i pølsetreningen
  • Gå over til leke i felttreningen

Nybegynnertrening, ja – jeg var virkelig nybegynner igjen idag😉  To ganger på rett fram-strekning mot buet rør løp Tira forbi et hopp uten at jeg skjønte hvorfor der og da. Neste gang tok hun hoppet, men stoppet før røret fordi jeg ikke pekte fram.

Men – Tira er flink hun🙂  Kan ikke si det samme om føreren, for heldigvis ble det idag tatt video, og av videoklippene skjønte jeg hvorfor ting ble som de ble, så det ble mye læring, ikke minst i etterkant:

Jeg må ikke snu på hodet!
Når jeg løper foran Tira med henne på min venstre side, må jeg ikke snu hodet det minste mot høyre, for da leser hun det som blindbytte og tar ikke hindrene på min venstre side.

Jeg må ikke strekke armen sideveis ut!
Fortsettelse av ovenstående: OG når hun er på min venstre side, ikke sleng høyre armen rett ut mot høyre! Det har samme effekt som å snu hodet til høyre….. Hmmm – jeg har aldri før greid å få styr på mine flaksende armer….

Strekk armen fram mot rørinngang:
Jeg må huske å holde armen fram mot rør ellers svinger hun mot meg og tar ikke rørinngangen. Jeg hadde en plan om å peke ned ved rørinngang og opp mot felt, men jeg tror jeg skal være glad hvis jeg greier huske å peke fram…..

Avstand alléslalåm:
Alléslalåmen med såpass bred allé som vi har nå, har bare 63-70 cm avstand mellom pinnene på samme side. Hjemme har jeg hatt 120 cm, men alt blir jo veldig mye enklere med kortere avstand🙂

Hvor skal leken legges etter mønet?
Tira har aldri gått raskt fram mot godbitskåler, ikke maten eller noe, så nå er det på tide å gå over til leker, og da måtte jeg teste hvor leken burde legges etter mønet for at hun ikke skulle hoppe av for høyt oppe. Først prøvde jeg helt inntil, og hun falt da hun kom ned for å få tak i leken. Så la jeg den 50-60 cm unna – da hoppet hun av ganske høyt oppe. Så la jeg leken ca 30 cm fra nedgangen, og feltpasseringen ble bra, men med god fart mot mønet, hopper hun lettere av for tidlig, så leken bør nok legges bare 20 cm etter nedgangen.

Gå bakover:
Jeg må lære meg til å bevege meg bedre bakover i framforbytte ellers får jeg ikke flyttet meg langt nok unna, og ikke minst må jeg briefe det!  Tira gjør som jeg gir beskjed om når jeg ikke får flyttet meg, dvs. hun går rundt og tar hinderet fra baksiden.

Precue framforbytte:
Jeg holder stort sett armer og hender altfor høyt når de skal gi et eller annet signal, og Tira er ikke så stor. Kan jeg greie å få senket hånda og ikke handle som om jeg har en giraff, tro….

DET POSITIVE: 

Tira leser blindbyttesignalene mine bedre enn jeg ville trodd, så kanskje jeg ikke behøver være så redd for å sparke borti henne😉

Tira har blitt veldig god på å ta hindre fra baksiden – SÅ god at jeg må passe meg for å ubevisst gi rundt-signaler😉 Jeg må intensivere trening hjemme på å variere mellom rundt og forfra på samme hinder.

Treningen på pølsa har stått litt stille, dvs. jeg vil ha full fart før vi senker duken, og hver gang har vi startet forfra, og hun har rast gjennom med full fart, men så har jeg ikke trent mer.  Idag ville jeg ikke gi meg, men prøve å komme litt videre, og det var ikke så mye mer som skulle til, så endelig tok hun pølsa med duken helt nede.

City-highway-treningen går fremover for Tira, men jeg bestemmer meg ofte litt i seneste laget for å bremse. Men – jeg kan ikke si svingene er særlig tighte, noe som blir vanskelig også fordi jeg gir beskjed for sent. Vi har masse å jobbe med der!

VIDEO hvor det meste av det som gikk galt er fjernet, må jo huske det positive:

Vimeo: https://vimeo.com/101025518 eller youtube:

 

 

Det er hyggelig med en kommentar:

