Lør 12/7 + søn 13/7: To herlige sommerdager :-)

W-130714-2456lSommervarmen og finværet fortsetter, men det har ikke vært  like uutholdelig varmt, men to helt vanlige, herlige sommerdager, som måtte dokumenteres🙂

strek-tynn-blaagroenn

Lørdag:
Jeg kjørte ut på tur med Winnie ved 8-tiden til Godthåb, hvor jeg gikk 2,5 km i skogen med henne. Deretter var det hjem og spise frokost, for så å dra på tur med Tira. Vi kjørte til Rykkinn og gikk småstiene opp til toppen av Eineråsen, hvor Tira aldri har vært før:

w-120714-006  w-120714-011  w-120714-016
w-120714-023

w-120714-019

På vei nedover stiene spiste vi masse blåbær🙂

Hjem for å stable ved som vi var så heldige å få av Kari. Stablingen fikk oss skikkelig varme i varmen, og holder oss nok også varme i vinter🙂 Jeg fortsatte med å være flink innendørs – på tide å få vasket og lagt på gulvteppene jeg vasket for et par dager siden – flott teppetørk i dette været!

På kvelden var Tommy og jeg med Tira og Winnie på Sauejordet og gikk en kilometer, og Tira begynner å skjønne hun ikke skal bjeffe på sauene🙂

Litt trening ble det naturligvis også tid til: Med Tira prøver jeg få til Germanese, nå med full lengde på hoppepinne. Med Winnie ble det tricks.

Grilling på kvelden med bl.a. selvdyrket salat, og norske jordbær og hvitvin på verandaen etterpå:

Vi spiste ikke før kl 20:30, men det var fortsatt for varmt å sitte i sola🙂

Søndag:
Tommy gikk ut på tur med Tira tidlig – så tidlig at de var tilbake igjen etter en over 8 km tur klokka 8. Også denne turen gikk via Sauejordet:

w-130714-014  w-130714-015

Ikke like varmt idag, så Winnie og jeg dro først ut på tur klokka 9 – denne gangen gikk vi endelig så langt at vi var like ved Dælivannet:

w-130714-001  w-130714-008

Endelig: Økt turlengde til 3 km, og vi fant masse bringebær underveis🙂

På ettermiddagen var jeg igjen en tur på Sauejordet med Winnie – denne gangen 1 km i lett sommerregn.

På kvelden ble det igjen sol og tid til litt trening:

Det ble igjen forsiktige tricks med Winnie, men Winnie vet ikke hva forsiktig er….

Med Tira trente jeg på å få kommando på røret, og når jeg først var i gang, begynte jeg med det samme med hjulet:

W-130714-2456l  W-130714-2457

Dessuten – MYE lek:

I denne varmen vi har hatt trodde jeg småfuglene skulle finne mat selv, men aldri har det vært flere fugler på meisebollene og fuglebrettet.

Gråspurv og pilfink:

w-080714-2111

Da jeg skar opp noe gammelt brød, fikk vi besøk av en nøtteskrike (videobilder tatt gjennom vinduet):

En liten huskeliste om årets sommerblomster:

  • Nemesia er min favoritt blant sommerblomster, så i år har jeg den flere steder.
  • Pelargonium som overvintrer inne, må klippes ned mye tidligere for å få den i blomst tidligere. Gartneriet i Griniveien har fantastiske og rimelige pelargonium….
  • Spanske margeritter droppes neste år – noen blomstrer masse, noen blomstrer bare innimellom.
  • Verbena bør jeg ha også neste år.
  • Å så ringblomster inne hadde ingen hensikt i år – de som frødde seg selv, kom i blomst tidligere.

«Grønnsakhagen»:

Med varmen kom all salaten raskt og samtidig, så jeg burde sådd i flere omganger. Kanskje blir det neste år bare sukkererter og kanskje litt ruccola, gjenstår å se om sukkerertene blir like vellykket i år som i fjor. Hva som skjer med sellerien jeg sådde ute i juni, istedenfor inne i februar, kan også bli spennende å se – den har ihvertfall kommet opp av jorda:

 

 

Det er hyggelig med en kommentar:

