Ons 4/6: Agilitytrening på Skui

blindbytte4-040614Nybegynnertrening på Skui igjen sammen med Ann-Cathrin, Marit og Vigdis. Bare fire hunder, men vi var på Skui i nesten 4 timer, periodevis i lett regn.

Vi satte opp stigen på sagbukkene på grusbanen og la et buet rør under midten, og det var nok til at Tira hoppet ned fra nedgangen, men med godbiter på stigen,  fikk vi det til igjen 🙂 Neste økt tok vi stigen motsatt vei, like vanskelig for henne, så da måtte vi igjen begynne forfra 🙂

strek-tynn-blaagroenn

blindbytte4-040614For første gang bygde vi hoppkombinasjonen på gresset, men det var ikke lureste dagen siden det hadde regnet. Jeg som strever med å løpe i utgangspunktet, strevde enda mer når jeg var redd for å skli 🙂

Vi trente de hvite, runde nummerne, vi rakk aldri mer, og jeg kunne sikkert trent på dem på mange treninger til 🙂

Det positive:

  • Jeg husket å bruke hårstrikk og spenner i håp om å se Tira i blindbyttene (hjalp ikke).
  • Jeg husket å ta fram videokamera, det ble til og med brukt, bortsett fra på første runde, (men det som skjedde på andre runde er mest egnet for en agility bloopers-film).
  • Jeg har endelig skjønt hva OneMindDogs mener når de sier man ikke skal ta blindbytter når hunden må svinge mer enn 45 grader!
  • Flink, ivrig, lekegal og rask hund (kan ikke si det samme om føreren)

Det jeg må trene mer på eller huske: 

  • Bakbytte på rør i fart
  • Fremadsending til hjul m/nye medhjelpere.
  • Jeg må finne ut om et blindbytte skal gjøres like etter et hinder eller like før neste hinder.
  • 040614-tira-alt-0

    Tira går utenom hopp 3, men har helt riktig holdt samme parallell avstand til meg – flinke hunden!

    Jeg presset Tira utenfor hopp 3 i forsøket på å komme foran henne for å blindbytte. Må teste «flyver»-blindbytte – kanskje det kan gi henne en «precue» på at det kommer et blindbytte.

  • Trene blindbytte på rett og buet strekning hjemme!

Blindbyttetrening?
Planen idag var å trene blindbytter, men tilslutt ga jeg opp å få Tira over hopp 3 med blindbytte mellom 3 og 4 og tok isteden framforbytte. Skulle ta blindbytte også før tunnelen, men følte jeg ikke rakk fram (er redd for å sparke henne avgårde), så prøvde bakbytte (det kan hun ikke i fart…) Men – med denne uplanlagte føringen fikk vi ihvertfall tatt noen hindre:

Nok en herlig nybegynnertrening på Skui med mye latter og rare ting som skjedde på banen, heldigvis ikke bare for meg 🙂 Treningen ble avsluttet med en laaang fremadsending – DET fikk vi til – på andre forsøk…. 😉

 

Det er hyggelig med en kommentar:

