Agility m/Tira + inngjerding til Winnie

w-220514-1712

  • Agilitytrening på Skui og hjemme
  • Oppsummering av Winnies halting
  • Ny inngjerding til Winnie

strek-tynn-blaagroenn

AGILITY MED TIRA PÅ SKUI:

18. mai var jeg på Skui og så Jan Egil Eide instruere flinke agilityutøvere.  Jeg fikk endel idéer til nye ting å trene på – som om ikke listen min er lang nok 🙂

Jeg kom meg aldri på mandagens trening på Skui, for jeg hadde spist noe jeg ikke tålte, men da det satte inn med lyn og torden, var det egentlig helt greit å være hjemme.

På onsdag 21. mai var det bare meg av nybegynnerne som kunne trene, men heldigvis kom Tone og Grethe, så da ble det trening likevel 🙂
210514Grethe satte opp kombinasjonen til venstre, dvs. den er tegnet etter min hukommelse, og nummereringen er også min….

Planen idag var å starte trening på blindbytter, og vi fikk tatt blindbytte mellom 10 og 11 i begge retninger. Fikk også trent fremadsending til rør og hjul, og ikke minst fikk vi endelig påbegynt fart ut av rør ved at Grethe løp avgårde med leke i tau, både mens jeg løp på riktig og «gal» side i forhold til buen på røret.

Vi avsluttet treningen med fremadsending på hopp – rør – hopp – hopp – og jeg tror Tira trenger mer slik trening, for på fremadsending med leke i enden, glemmer Tira å titte på meg mellom hvert hinder 🙂

 

AGILITY MED TIRA HJEMME: 

w-220514-1715

Slalåmtrening ble endelig påbegynt hjemme tirsdag 20/5. Jeg har lurt lenge på hvilken metode, og for å kunne trene alléslalåmen på Skui, endte jeg med to metoder slått sammen = en metode som antagelig ingen har prøvd før: 4 pinner satt som smal allé og med grinder på pinnene – fungerte kjempebra!

 

strek-tynn-blaagroenn

210514-hj

Jeg satte også opp deler av en kombinasjon jeg hadde tenkt å trene på Skui for å få startet trening på blindbytter, dvs.

  • Blindbytte mellom hvite nr 1 og 2
  • Blindbytte mellom sorte nr 4 og 5.

 

 

 

strek-tynn-blaagroenn

WINNIE:

Winnies halting har ikke blitt bedre, men å holde Winnie i ro har vist seg veldig vanskelig. Jeg prøver huske hva som har skjedd og når det har skjedd for å skjønne hva hun takler og hva som forårsaker mer problemer:

  • Man 28. april var vi hos Jar Dyreklinikk, og fikk beskjed om at Winnie skulle ta det med ro i 2 uker, og det greide vi i 1 uke og to dager…..
  • Søn 4. mai haltet Winnie ikke på første kilometeren på tur 🙂
  • Ons 7. mai satt en katt på verandaen, og Winnie greide komme seg ut i hagen og løp etter katten – resultat: Winnie var veldig mye verre dagen etter 😦
  • I midten av mai falt hun ned på ryggen da hun prøvde hoppe opp i Vidars fang, men om hun haltet mer, skjønte vi vel egentlig ikke.
  • Lør 17. mai fikk hun siste smertestillende, men vi merket ingen forskjell på henne 🙂
  • Man 19. mai gikk hun endelig litt bedre på morgenturen, men så greide hun komme seg ut av selen på slutten av turen i møte med en hund og løp rundt i veien. Hun var absolutt ikke bedre etter dette 😦
  • Ons 21. mai løp hun etter en skjære i hagen gjennom en verandaport som alle trodde var lukket 😦
  • Fre 23. mai gikk Winnie litt bedre på starten av turen, men vi gikk helt til graven for å få plantet, og på hjemturen ble det tydelig at 2 km var altfor mye for Winnie 😦
  • Hele perioden har hun haltet etter å ha ligget i ro, og hun unngår å belaste venstre bakbein når hun står, men likevel står hun gjerne på to mot kjøkkenbordet 😉

Sommervarmen har kommet for fullt 🙂 Torsdag 22. mai var det ca 28 varmegrader i skyggen. Med Tira prøver jeg å gå tur tidlig, for hun synes definitivt at dette er for varmt

Winnie tilbringer mye av dagen inne eller på verandaen, og på verandaen venter hun stadig ved porten i håp om å få komme ut:

w-220514-1712

Hun sovner gjerne foran porten mens hun venter:

w-220514-1728Noe måtte gjøres….. Winnie er jo vant til å kunne gå ut og inn både hos oss og Tommy, og kanskje hjelper det om hun beveger seg litt mer, og hun trenger ihvertfall å oppleve litt mer.  Vidar fant ut at en liten inngjerding måtte være løsningen, slik at hun kan gå fra vår veranda til Tommys veranda og slik at hun også får litt gress å gå på:   

w-220514-1726

Endelig var den nye inngjerdingen ferdig, og Winnie fikk slippe ut:

w-220514-1732L  w-220514-1740

Det meste av blomster springer ut og visner nesten før vi får tid til å registrere dem – her fjellknausen i hagen:

w-220514-1722

Løvetann er det nok av alle steder,  og biene trenger dem, har vi fått høre, så da slipper jeg luke:

w-220514-1718

Det er hyggelig med en kommentar:

