Barn, veterinær, løpesko og Winnies halting

130414-tira-alex

  • Miljøtrening på barn
  • Begge hundene hos Kristin Halle
  • Nye løpesko
  • Turer, men Winnie halter

strek-mange-farger

130414-tira-alex

Tira og barn:
Søndag 13/4 traff Tira og jeg Monica og Alexander (2,5 år), og vi dro til Asker Museum. Det ble en kjempefin trening for Tira på små barn etter en at en liten pike slo etter Tira med en kvist for noen måneder siden. Tira har vært veldig usikker på barn etter dette, men Aleksander fikk virkelig rettet på dette: Han kastet godbiter for at hun skulle søke, så plutselig var ikke et barns armbevegelser like skummelt 🙂 Tira løp etter ham når han løp, og de balanserte mange ganger etterhverandre over tømmerstokken  – herlig fremgang! Det var ingen andre enn oss på Asker Museum så tidlig på dagen, og det var riktig idyllisk der, og et sted jeg bør ta med Tira tilbake til for miljøtrening på høns, griser, hester og barn, og ikke minst for at jeg skal få se en blomstrende hage!

På kvelden kom Morten og pus, og Vidar og Morten dro på fotballkamp.

Kristin Halle:
Mandag 15/4 hadde jeg fått time på kvelden hos Kristin Halle til Winnie pga haltingen hennes og til Tira fordi hun har vært rar 😉 Jeg hadde ingen lyst til å gå påsken i møte uten visshet om hva som var galt med Winnie.

Winnies halting har vært verst etter hun har vært i ro, men haltingen har blitt mindre når hun har gått litt. Det viste seg at Winnie hadde en kraftig låsning i både bekken og korsrygg med hevelse/betennelse nedover i beinet.

Tira har som nevnt vært rar, vil ikke gå tur eller går bare oppå hælene mine, så jeg har følt jeg har tauet henne rundt på tur. Hun har også knurret og vist dempende signaler ved berøring av hennes høyre side. Det viste seg at akkurat der hadde hun en hevelse (øm muskel) og en liten låsning i bekkenet 🙂

På vei hjemover stoppet Tommy og jeg på Coop Obs – merkelig vi aldri har stoppet og handlet der før – det blir nok ikke siste gang!

Her skal det løpes!
Tirsdag 16/4 dro Vidar igjen for å hjelpe Tore med båten, og Tommy tok over hundepass da han kom hjem. Jeg dro på handlerunde, først matinnkjøp til påske, og deretter Storsenteret hvor jeg kjøpte hele tre par løpesko. Her skal det løpes!

Må huske hvordan finne riktige løpesko for mine spesialsåler: Nøytrale Asics, cumulus eller nimbus (sistnevnte har maksimal demping).

lopesko

Asics Gel-Cumulus 15      /    Asics Gel-Nimbus 15    /   Asics Gel-Nimbus 15

Oppdatering 23/4:
En uke etter at skoene ble tatt i bruk, fikk jeg plutselig store ankelproblemer da jeg tok på Cumulus-skoene. Da jeg noen timer senere tok på mine gamle Cumulus-sko, ble problemene gradvis mindre, og jeg innså at løpeskoene jeg hadde kjøpt, måtte byttes. Heldigvis var det kun det ene paret som var brukt, og jeg hadde, klok av tidligere erfaring, bare brukt dem inne. Jeg tror at skoene ikke var brede nok til at jeg fikk tråkket ned sålen. XXL har heldigvis åpent kjøp i 30 dager, så jeg dro tilbake og byttet skoene i herresko, og hos Anton Sport fikk jeg byttet skoene i løpeklær. Da har jeg tatt i bruk det ene paret, foreløpig bare innendørs, og håper disse ikke skal gi meg problemer:

herresko

Mens jeg var på handletur, fikk jeg bilde fra Tommy som viste at hundene hadde det ganske bra hos ham:

140414-002

Og – nydelig vær i flere dager, så verandaen har blitt benyttet aktivt innimellom andre aktiviteter 🙂

Skogstur med Tira:
Onsdag 16/4 dro Vidar igjen med Tore for å drive med båten, men han gikk en liten tur med Winnie før han dro. Siden Kristin Halle sa det var lurt med turer i kupert terreng (men ikke å rase rundt) ved denne typen skader, tok jeg bilen med Tira og kjørte til Godthåb, hvor vi gikk en runde på vel 3 km i skogen. Jeg kan ikke si hun akkurat løp foran meg hele veien (Casio-bilder), men gikk ikke bare i hælene på meg heller:

160414-1297

160414-1301

Både blåveis og hvitveis i skogen:

160414-1309  Noen av trærne er i ferd med å få blader:

160414-1311

Tommy gikk tur på 3 km med Winnie, også til blåveisskogen, siden vi hadde fått beskjed om å gå litt lengre turer med henne:

160414-001

På skjærtorsdag morgen gikk Tommy en kortere tur med Winnie, for hun ble verre igjen etter gårsdagens tur 😦 Tommy og Tira tok en regnværstur på 5-6 km – forhåpentlig liker hun regnværsturer snart…..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 tanker på “Barn, veterinær, løpesko og Winnies halting

  1. Tilbaketråkk: Herlige aprildager med sommer og sol :-) | Solveigs AGILITY-side og blogg

Det er hyggelig med en kommentar:

