Lærerik agility på julesalg

JULESALGDet har blitt mye agility i jula og på nyåret, dvs. fra sofakroken 🙂 Daisy Peel hadde juleoverraskelser med 50% avslag på sine video og online-kurs før jul, og OneMindDogs ga to dagers gratis tilgang til sin «Methodology-video». I tillegg har jeg endelig fått den finsklagde DVD’n «Agility Basics».

strek-roed2

daisyDaisy Peel:

Jeg har kjøpt:

Look Back: Learning About Blind Crosses
http://classroom.daisypeel.com/store/videos/

Daisy forenkler ved å dele blindbytter inn i tre typer: Blindbytte ved sving med sidebytte, blindbytte ved sving uten sidebytte + blindbytte på rett strekning.

Hun går gjennom hvilken grunnleggende trening du trenger og hvilken grunnleggende trening hunden trenger for å få dette til å fungere på banen. Ikke minst viser hun tydelige signaler med innlæring på når hunden skal ta hinderet og når den ikke skal ta hinderet – nyttig!!!

Teach your dog to go to the backside of a jump
http://classroom.daisypeel.com/store/videos/ (se «other rentals»)

En flott demonstrasjon av hvordan lære hunden til å ta et hopp fra baksiden. Hun forklarte at det var lurt at hunden lærer å hoppe over nærmeste del av pinnen da dette forenkler førers posisjon, spesielt ved blindbytte.  Dermed bør man legge opp til å få mest trening på 270 gr «recall to heel» over hoppet.

lindadaisyLinda Mecklenburg’s 8 ukers kurs «Linda Mecklenburg’s Awesome Paws Skills Drills» m/videoklipp og tilbakemeldinger:
http://classroom.daisypeel.com/courses/skills-drills/


Uke 1 har én kombinasjon som kan gås på 5 forskjellige måter, og uke 2 bruker samme kombinasjon, og den gås på nye 6 måter! Nå har jeg fått uke 4, og fortsatt brukes samme kombinasjon, som hver uke har blitt gått på minst 4 nye måter.

Videoklipp viser Daisy Peel som går kombinasjonen med feedback fra Linda M, og i tillegg vises video og tilbakemelding for kursets 11 deltagere.

Hvorfor i alle verden lager vi så mange baner? Her får man trent på det meste, og til og med flere måter jeg aldri ville tenkt å handle på :-).

Fin vinteraktivitet for meg, og jeg sitter igjen med masse treningsidéer!!!

OneMindDogs:

En kort periode julaften/1. juledag var metodikk-videoen gratis, dvs. hele 21 lærerike minutter, og jeg trodde faktisk ikke den skulle være så nyttig som den viste seg å være:
http://www.oneminddogs.com/article/onemind-dogs-methodology-video/ (nå er den igjen på under 5 minutter, og det kreves «Premium Membership» for å se hele).

onemind

Metodikken baserer seg på 7 nøkkelelementer som hundene allerede kan, og jeg har oppdatert dette innlegget med en bedre beskrivelse av hva hver overskrift betyr. 

Det var kanskje ikke så mye nytt, men det var utrolig bra demonstrert, og morsomt å se at legger er viktigere enn armer, og at bevegelse er viktigere enn både armer og kommando brukt samtidig. Sammenfattet med det jeg har lært før, tror jeg nå at det bare er lår og hår som ikke har betydning for hunden på agilitybanen 😀 Ikke minst har jeg fått  masse ideer til hva jeg skal trene på !

Agility Basics – Juha Orenius

AgilityBasics_300 (2)Jeg fikk aldri DVD’n fra Agilitywarehouse, så etter vel en måneds venting, ringte jeg og fikk avbestilt DVD’n.

Jeg fikk kontakt med Isabelle Emanuelsson på facebook, og fikk vite at enten kunne jeg kontakte Anna Orenius for å få DVD’n, eller Isabelle kunne sende meg en svensk utgave, og jeg valgte det siste.

Innlæring av alle hindre (ex felthindre) gjennomgås, og ikke minst innlæring av nedenstående føringsteknikker – finnene er virkelig kjempegode på dette!!!

Best å ha både svenske og engelske navn tilgjengelig, så jeg greier huske hva som er hva:

Finsk-engelsk Svensk
10 Front Cross Framförbyte
11 False Cross Falsktbyte
12 Forced front cross Tvingat framförbyte
13 Blindside jup Hopphindrets baksida
14 Blind cross Blindbyte
15 Rear Cross Bakombyte
16 Blindside jump + rear cross Hopphindrets baksida og bakombyte
17 The wraps – Reverse wrap & reverse wrap followed by a blind cross In-krokningar – Motsatt in-kroking & motsatt in-krokning f¨ljd av ett blindbyte
18 Crossroads Korsning
19 German turn Tysken
20 Human arrow Mänskliga pilen
21 Lap turn In-sväng
22 Tandem turn Tandem sväng
23 Backhand «Backhand»
24 Pole turn Påle träning
25 Jaakko turn Jaakko sväng
26 Opposite hand pull Motsatt hand-drag
27 American turn Amerikanen
28 Serpentine Serpentin
29 Layering Lager på lager

Etter lekekurset har vi ikke gjort så mye annet enn å leke, men endel av ovennevnte kan trenes på uten hinder,  så kanskje på tide å gjøre noe annet enn å leke.

Tira utlært?

Tira har fulgt med på det meste når jeg har sett på alt dette, så jeg regner med hun nå er ferdig utlært, men hvis ikke, har vi nå MASSE og enda mer å trene på!!!!

Oppdatert:

Jeg har oppdatert:

Noe er foreløpig passordbeskyttet, men ta kontakt!

4 tanker på “Lærerik agility på julesalg

Det er hyggelig med en kommentar:

