Trening + generell treningsplan

  • w-081113-9330Trening med RT-gjengen med Tira
  • Mine ankelproblemer har begrenset turene
  • Agilitytrening i hagen med Tira på trekant og 180 gr sving
  • Huskeliste for generell trening (ikke agility)

strek-mange-farger

RT-gjengens trening med Tira:
Mandag kom Ann-Cathrin med Inca og hentet Tira og meg, og vi var på RT-gjengens trening i garasjen. Der var også: Aina, Anniken, Marit og Ylva (totalt 8 hunder), så vi delte oss i to grupper, og fikk mye trening.

Jeg har ikke targetstick, men har klikket inn en fluesmekker slik at Tira går bakover når den kommer mot henne, og ved hjelp av den er planen å få henne til å gå baklengs slalåm mellom beina mine. Anniken holdt fluesmekker, og vi fikk Tira til å gå bakover mellom beina mine noen få ganger. Det går nå ganske greit for henne å gå slalåm mellom beina mine mens jeg går bakover. Ellers ble det trening på bli sittende og blindbytte. Jeg har lenge konkludert med at jeg må lære både Winnie og Tira bli stående, men det har så langt blitt med tanken….

Jeg hadde med et stoffbur til Tira slik at hun satt i garasjen og fikk fin trening på at hun skulle være i ro også når andre hunder kommer bort til meg.

Langtur etterfulgt av kortere turer:
Tirsdag var planen å gå langtur med pølser i sekken, men jeg sliter med ankelproblemer som antagelig skyldes for høye såler, så jeg hadde liten tro på at jeg ville greie å gå langt. Pølsene ble derfor droppet, men vi gikk over 6 km. Vi gikk på den øvre stien i skogen ovenfor Dælivannet hvor det alltid er forholdsvis tørt.

Ankelproblemene ble ikke mindre etter turen på tirsdag, så onsdag og torsdag ble det kortere turer.

Ingen agilitytrening på Skui, men hjemme: 
Torsdag var planen å dra på det jeg tror vil bli årets siste agilitytrening på Skui med Tira, men etter å ha gått tur med hundene, skjønte jeg at jeg hadde ingenting der å gjøre pga ankelen.

w-081113-9339For noen dager siden satte jeg opp en trekant/stjerne i hagen og har begynt trening med Tira på den. Høyreføring gikk suverent fra første forsøk, mens venstreføring var vanskeligere.

Vi har tatt noen økter en gang iblant, og nå tar hun hele trekanten fint, og tar også 180 gr svingen🙂

Jeg har ingen hoppebilder av Tira, men siden hun er flink til sitt og bli ble det mulig å være både fotograf og fører: 

w-081113-9334 w-081113-9335

w-081113-9325

w-081113-9321
 w-081113-9330

 

Generell trening:


Jeg har trent sitt – dekk – stå med både Winnie og Tira,  inspirert av et innlegg jeg har på hjemmesiden min av Deborah Jones: Multi-dog Games, hvor den av hundene som gjør øvelsen først, får godbiten først. 

Litt sofatrening: Tira skal sitte med forlabber oppå min arm og se under armen:

Har begynt trening på «come to hand» eller holde seg hos meg når hånden min holdes nede og gå ut til hinder/noe å gå rundt når jeg holder armen ut fra kroppen. Foreløpig trener vi dette hver for seg, hvor jeg går rundt med hånden ned, og Tira holder seg hos meg.  På trekanten i hagen holder jeg armen ut.

Har også startet litt fyrverkeritrening med tanke på nyttårsaften, og har satt sammen noen klipp jeg har funnet på nettet slik at dette nå varer i 25 min med økende og varierende lydstyrke:

Huskeliste – generell trening:

  • Tre hodet inn i selen
  • Fyrverkeri-trening https://vimeo.com/78850401 se også:  http://dogsandfireworks.com/  og http://youtu.be/DiVhJbDSq5Y
  • Tilvenning dørklokketrening. Etter litt leting på youtube, fant jeg vår ringeklokkelyd:
    http://www.youtube.com/watch?v=-NaJGAOha_0
  • Tilvenning til andre hunder i nærheten av bilen, buret, sekken, meg
  • Bli sittende – gå rundt henne – sitte med bakenden mot meg + andre forstyrrelser
  • Gå rundt noe (bruk tauleke og løp raskt videre slik at Tira går i sirkel)
  • Sett tunnel-rør etter det som Tira skal gå rundt
  • «Come to hand» – hold hånden ned og Tira skal holde seg hos meg – så snart jeg strekker armen ut mot det hun skal gå rundt eller mot hopp eller rør skal hun ut og gå rundt noe eller ta hopp/rør.
  • Sitte bamse
  • Tøyeøvelser (hold armen hunder magen og før godbit sakte mot hofte på begge sider)
  • Balanseputeøvelser
  • Stå og bli
  • Kassemetoden
  • Kommando på “touch” hånd
  • Trening med to hunder samtidig Kikopup / Emily Larnham:http://www.youtube.com/watch?v=MfRrBH_beX8
  • Hoppe gjennom beina mine – ett bein holdes i vinkel mot det andre
  • Sende fram til noe å ligge på, sitte på, stå på
  • Rygge mellom beina mine
  • Rygge slalåm
  • Komme bakfra til å sitte mellom beina mine og takle at jeg går over og rundt henne
  • Rydde opp leker http://www.youtube.com/watch?v=uCKwDeY7z2Q
  • Hoppe opp i armene mine: http://www.youtube.com/watch?v=x_ymMxlBnLA
  • Sitte med forlabber oppå min arm og titte under armen min:  http://www.youtube.com/watch?v=rBztlHafpK4

Trickssiden min er oppdatert med flere video + tricks

Det er hyggelig med en kommentar:

