Fre 4/10: Hoppeteknikk og våte turer

w-tumbnail-hopp

  • Mer hoppeteknikk med video + videobilder
  • Turer i regnvær, men også i sol
  • Huskeliste for videre hoppeteknikktrening

strek-mange-farger

Torsdag 3/10 trente Tira og jeg på hand touch etterfulgt av sitt, og idag under hoppeteknikken fungerte det fint alle gangene 🙂 Mens Vidar var og handlet idag, trente Tira og jeg på set point (videobilder):

w-041013-setpoint-sohv

Og vi trente på fem hopp med lik avstand, hvor avstanden mellom hoppene var økt til 4 fot, og jeg la også pinner på to av hoppene slik at to av hoppene ble høyere:

041013-hoppeteknikk2-sohv

Jeg er ikke flink til å bedømme hoppeteknikk, men slow motion og videobilder hjelper, og på de siste bildene ovenfor ser jeg at noe er bra:

  • Bakføttene samlet når hunden satser – 1. bilde –  YESS!
  • Rund og myk rygg – 3. bilde – Tjaaa – jeg tror det…
  • Hodet skal senkes når hunden tar av  – 1.+3. bilde – YESS!
  • «True collection» er nødvendig, dvs. bakbeina blir foran forlabbene så hunden blir som en ball – 2. bilde – YESS!
  • Hunden skal lande lett (knapt høres) og med forlabbene lett atskilt – 4. bilde – YESS!

Siden jeg ikke greier se hvordan hoppeteknikken er uten å se det i slow motion, må treningen filmes:

Video på Vimeo: https://vimeo.com/76177609 eller youtube:

Mens jeg var og handlet, gikk Vidar 8-9 km tur med Tira, og etterhvert regnet det ganske mye, så hun var ganske våt da hun kom hjem, og også Winnie fikk en tur i regnværet med Tommy.

Lørdagen ble det fint vær ved 12-tiden, og siden har det vært fint vær på turene våre:

w-061013-1078

Mer om hoppeteknikk:

Jeg har igjen sett på de første to av Susan Salos fire DVD om hoppeteknikk, og det jeg har skrevet på hjemmesiden er litt endret.  Det blir også Tiras trening heretter – jeg må huske:

Set-point:

  • Varier hver gang hoppehøyden på hoppet i set-point-treningen, fra lavt til høyt og tilbake til lavt.
  • Varier avstanden mellom de to hoppene som utgjør dobbelthoppet.
  • Begynn med set-point med sving.

5 hopp med lik avstand:

  • Øk avstanden til 4,5 fot.
  • Det er hopp 2 og 4 som kan ha høyde. Ingen høyde på øvrige hopp (de er stride regulators)
  • Øk min sideveis avstand gradvis opp til 3-4 m

 

2 tanker på “Fre 4/10: Hoppeteknikk og våte turer

Det er hyggelig med en kommentar:

