Søn 22/9: Tiras trening, Winnies halting + litt mer

  • w-220913-8539Winnies halting er over igjen
  • De bestilte vinduene har kommet
  • Litt endringer i Tiras trening pga video av Silvia Trkman
  • Masse nye leker til Tira – noen ble til draleker i langt tau
  • Hoppeteknikk og annen trening med Tira

strek-mange-fargerWinnies halting:
Onsdag 18/9 haltet Winnie fortsatt på morgenturen, men på kveldsturen haltet hun ikke, og etter det har hun ikke haltet mer, men turene var likevel noen dager veldig korte.

Også mens Winnie haltet, har hun lekt og lekt, og har ikke Tira vært med på leken, har Winnie løpt rundt med en leke eller ball, sluppet den ned for så å storme etter leken og ta den opp igjen. Jeg har veldig vanskelig for å tro at hun har vondt annet enn akkurat i de øyeblikkene hun halter!

w-150913-8466

Turer:
Tommy har hatt med Tira på en 4 km tur en ettermiddag/kveld i lett regnvær, og de løp nesten 1 km. Etter at Winnie sluttet å halte, har turene gradvis økt igjen, så de siste dager har turene vært ca 5 km – uten halting😀

Nye stuevinduer – snart:
Torsdag 19/9 begynte Vidar (og Tira) å forberede utskifting av stuevinduer, for da fikk vi beskjed om at vinduene ville bli levert dagen etter:

w-190913-8521

Tennis:
Morten kom for å spille tennis med Vidar, og i forkant av denne tennistreningen hadde Vidar laget en plakat av en gammel duk, så Morten sendte meg et bilde fra tennisbanen:

tennis2

Forrige helg var Vidar innom leketøysavdelingen på et loppemarked og kom hjem med en bærepose full av myke leker til Tira = veldig fornøyd hund:

w-140913-8428  w-140913-8441  w-140913-8444

TRENING MED TIRA:

  • Tira og jeg har igjen trent hoppeteknikk. Nå brukte vi leke og hinderavstand 3,5 fot. Jeg bruker hopp uten vinger, og forrige gang, da det var innkalling,  var Tira flink til å ikke gå utenom hoppene. Denne gangen skulle jeg prøve å stå ved siden av henne og starte henne mot leken, men da var det visst lettere å gå utenom hoppene. Vi trente på litt færre hindre noen ganger, og da gikk det bra.
  • Tira tjuvstartet en gang, og den gangen fikk hun ikke leken, noe som førte til at hun ikke startet i det hele tatt neste gang – hun satt og satt…..  Jeg viftet med leken, ropte, lokket, men hun satt, men det er jo sånn vi har drevet med omvendt lokking, så kanskje ikke så rart hun satt – flinke hunden!!! Tror jeg skal være forsiktig med å la denne hunden skjønne en gang til at hun gjør feil…..
  • Dermed har det blitt mer trening på gå-kommandoen, men noen ganger er det helt tydelig vanskelig for henne til å starte på «bare» kommandoen  – hun ser ut til å ville være 110% sikker på at hun skal starte. Hun vil gjerne ha en bevegelse fra meg også, men jeg hadde ikke tenkt å gå i den fella….. Dermed har det blitt mye trening på dette!
  • Jeg kan gire henne opp på en leke, si bli og gå og gjemme leken så jeg blir ute av syne, og Tira sitter. Jeg har visst fått en hund som er virkelig flink til å bli sittende🙂
  • Må trene mer på at hun skal finne igjen leker. Hun er god på å finne godbiter, men jeg glemmer å trene søk med leker.
  • Må også trene mer på at hun skal komme inntil meg for å holdes nå vi trener. Det går greit ellers, men hun blir lett for giret når vi trener til at hun vil holdes da.
  • Vi har hatt enda en omgang med hoppeteknikk, og jeg testet bli sittende, dvs. jeg stod ved siden av henne, kastet leken fram etter siste hinder, for så å starte henne. Det gikk bra🙂 Men – vi kom ikke opp i mer enn fire hopp, noe som skyldes mine kasteferdigheter😉
  • w-220913-8539Jeg studerer Silvia Trkman’s Agility Foundation på kveldene. Silvia sier: «For agility chasing is more important than tugging». Dermed ble det klart at leke i langt tau må lages og prøves ut! Som sagt, så gjort: Et gammelt stretchlaken ble klippet opp forå brukes til tau, og jeg knyttet loppemarkedsleke i enden. Tira var akkurat like ivrig på å jakte lekene som på drakamp🙂
  • Inspirert av Silvia skulle jeg prøve på å få Tira til å gå rundt noe nytt uten å hjelpe Tira det aller minste. Jeg utstyrte meg med klikker og biff til belønning. Før har hun gått rundt kobberdunken i stua, nå valgte jeg en tynn stolpe (ene delen av flaskesnurreren). Hun skjønte raskt at hun skulle gå rundt, og også at hun skulle gå rundt flere ganger🙂
  • Hmmm – klikkeren virker ikke lenger med leker som belønning – lenge siden jeg trente på det……
  • «Danse rundt»:  Tira har hittil bare danset rundt én gang, men i følge Silvia Trkman er det viktig at hunden danser flere ganger rundt – noe som absolutt ikke var vanskelig å få til – til og med uten bjeff😀

6 tanker på “Søn 22/9: Tiras trening, Winnies halting + litt mer

  1. Jeg får stadig noen tips til lek, trening og belønning hos deg🙂 Jakt på leke i tau skal jeg jammen prøve med Mille. Hun er ikke interessert i noen annet enn å buse rundt på gulvet og leke gjemsel i hagen🙂

    Lik

Det er hyggelig med en kommentar:

