Tor 29/8: Veterinærbesøk, bilkjøring + Tiras første AG-trening

  • Både Tira og Winnie var til kontroll hos Kristin Halle
  • Tira fikk reisesyketablett for første gang
  • Tira har for første gang trent litt på hindre 🙂

strek-mange-farger

VETERINÆRBESØK:

Tommy og jeg dro avgårde tidlig til Kristin Halle for kontroll av begge hundene, og var hjemme igjen 6 timer senere. Slik gikk det:

  • Ingen flere låsninger på Tira, ikke engang noe «grums», som Kristin pleier kalle småting, og kneskåla holdt seg på plass – hun ble erklært frisk!!!!  
  • Winnie fikk dessverre ikke samme beskjed 😦  Tidligere nakkeproblemer er tilbake, men ikke så ille som det var. Kristin regnet med at Winnie noen ganger tråkker feil, og at dette resulterer i en forskyvning av et bein bak i foten, som igjen fører til halting. Dette forplanter seg til muskler i skulder og videre til nakken. Når Winnie tråkker feil og begynner å halte, skal vi bøye Winnies labb og «rugge» litt på beina bak bøyen slik at ting kommer på plass igjen. Skal Winnie drive mer med agility, må hoppene være veeeldig lave, og jeg må fortsette å holde henne unna slalåm og vippe. Nå skal jeg igjen intensivere massasje av Winnie i nakkeområdet!

Tur i Nordre Frogn  etter timen hos Kristin:

w-290813-001  w-290813-013Hjemveien gikk gjennom Oslofjordtunnelen, og vi kjørte innom Slemmestad, hvor mine besteforeldre bodde for over 30 år siden. Også Tommy husket det siste huset de bodde i, og tok bilde av det:

290814-1

Vi ruslet litt rundt på gamle trakter langs elva som rant nedenfor det forrige huset de bodde i, mest for at Tira skal få positive opplevelser underveis i bilkjøringen: 

w-290813-008

w-290813-011

BILKJØRING:

For første gang ga jeg Tira 1/2 reisesyketablett (Postafen) 1,5 time før vi skulle dra. Likevel lot vi Tira sitte på Tommys fang på vei til Kristin med tanke på alle bakker og svinger, men da vi skulle hjemover igjen, satte vi henne i buret bak, hvor også Winnie har sitt bur. For sikkerhets skyld hadde vi et par stopp på hjemveien, men bilkjøringen gikk nå helt greit 🙂 Siden effekten av tabletten skulle vare i 12 timer, dro Tira og jeg til AG-gjengens trening på Skui på kvelden. Bilturen gikk uten problemer både fram og tilbake 🙂

SKUI-TRENING:

Tommy overtok Winnie og gikk kveldstur med henne. Tira og jeg dro til Skui.

Mens de andre bygde bane, trente Tira og jeg litt på gresset med leker: Sitt og bli hvor jeg kastet leken foran henne  + klar-ferdig-gå mot leken – begge deler fungerte fint!

Lekingen vår førte til mye bjeffing ved bilene,  men Tira brydde seg ikke om det bare hun fikk leke. Jeg fant det likevel best å gå inn mellom hindrene og fortsette treningen der så de andre hundene ikke så oss.

Der fant jeg ut jeg kunne jo gå mot et hopp, og se om hun ville søke fram og mellom vingene (pinner på bakken). Det ville hun definitivt, hun ble så ivrig på dette at jeg tilslutt måtte gå vekk fra hoppene 🙂 Det var kanskje ikke dette jeg hadde planlagt å begynne med på agilitybanen, men første agilityøkt er dermed endelig et faktum 🙂

«Sitt»-kommandoen er plutselig glemt, og de fleste andre kommandoer også, for Tira kan nemlig rygge 😉 Måten jeg holder hendene på for rygging (som ikke var planen skulle være signal), er visst en måte jeg veldig ofte holder hendene… Har en jobb å gjøre der!

Resten av treningen gikk med til burtrening i bilen, med belønning for å være stille.

Vi dro igjen etter snaut 1,5 time, for selv om Tira la seg til å sove da vi kom hjem fra veterinærbesøket, ble dette mer enn nok på én dag.

Pillene skal føre til at hundene blir sløve og slappe – det så jeg heldigvis ingenting til!

8 tanker på “Tor 29/8: Veterinærbesøk, bilkjøring + Tiras første AG-trening

  1. Ser for meg Tira som rygger nesten uansett hvilken kommando hun får. Tipper hun er veldig fornøyd med seg selv også 🙂 Mille gjør noe av det samme. Jeg har ikke tenkt på at det kan ha med mine håndsignaler å gjøre, men at hun gjør det flinkeste hun vet. Dvs. det hun har fått mest ros for i det siste 🙂 Min «feil» er nok at jeg ikke klarer å la være å smile av henne 😉

    Liker

Det er hyggelig med en kommentar:

