Fre 9/8: Tur til Arboretet + trening med begge hundene

  • Daglig dagbok til Tira fylte 9 månederw-090813-003
  • Lengre morgentur til Arboretet
  • Siste dagers trening

strek-mange-farger

Jeg greide ambisjonen min: Skrive dagbok daglig til Tira ble 9 måneder – det er ikke mange dagene fra 2. januar (da vi hentet henne) til hun ble 9 måneder som ikke er dokumentert. Heretter blir det mindre, og det blir bare når noe blir litt annerledes enn andre dager, f.eks. lengre tur (noe som kan være lurt å vite i skadesammenheng), hvis vi har vært på trening eller trent noe jeg ønsker huske, hvis det er noe som har skjedd jeg ønsker huske, eller kanskje bare at jeg har tatt endel bilder.

MORGENTUR:
Dagens morgentur ble litt lenger enn de vanlige 2-4 kilometerne, for vi fant ut at det var lenge siden vi hadde passert Energiverket, noe som riktignok ikke gjelder Winnie, for Tommy og hun gikk forbi der også igår. Det har kommet en ny sti forbi Energiverket (mobilbilder):

w-090813-003

Turen vår fortsatte inn i Arboretet ved Øverland:

w-090813-006Hjemveien gikk gjennom skogen ovenfor Godhåb – en morgenrunde på 6,5 km 🙂

De siste dagene har Tira og Winnie fått mat samtidig, noe som virkelig har fått fart på Tiras mativer. De to siste dagene bjeffet hun og hoppet ivrig opp da jeg kom med maten. Vanligvis har hun gått et helt annet sted og bare stått og sett på meg, og hun har gått i store sirkler rundt maten, før hun kanskje har begynt å ta en og en bit og flytte ut av skåla, for så kanskje å begynne å spise om en stund, men ble det den minste forstyrrelse, stoppet hun å spise igjen. Nå nøler hun ikke, men begynner å spise med en gang. Jeg vil riktignok ikke ha bjeffing når jeg kommer med mat, men det har blitt en helt utrolig fremgang! Samtidig har jeg gått tilbake i trening og forventet at 9 år gamle Winnie skal huske det hun kunne 9 uker gammel – dvs. sitte og vente til jeg har satt ned maten og sagt værsågod – det krevde noen forsøk, så husket hun det igjen 🙂

SISTE DAGERS TRENING:

  • To hunder trenes samtidig, dvs. en venter  (har benyttet en sofa til å vente i). Vet ikke om det akkurat går fremover, de er litt for ivrige begge to, men snart…..
  • Med Winnie har jeg bestemt meg for å prøve å få tilbake lekeinteressen, så vi har begynt med en ny draleke og prøver shape inn den. Mesteparten av treningen med Winnie har gått med til dette, men vi repeterer også gamle øvelser.
  • Winnies sladretrening bør oppfriskes, men det er sjelden meg som går med henne i bånd – må finne en løsning på det!
  • Med begge hundene har det blitt trening på balanseputene og på madrassen for å styrke kjernemuskulaturen. Winnie skjønte veldig fort at alle fire bein må være oppe på balanseputene for å få belønning, Tira synes det holder med to-tre bein 🙂
  • Fri ved foten med Tira fortsetter, og vi har også begynt med fri ved foten på min høyre side for å ikke få ensidig belastning på nakken 😉 Kristin Halle har skrevet litt om dette her.
  • Tiras kommandoer for å danse rundt begge veier ser nå ut til å fungere. Hun prøver seg stadig med et bjeff, men skjønner veldig fort at det da ikke blir noen leke 🙂
  • Klar-ferdig-gå: Vi har fått fart på «gå» – Tira styrter nå fram 🙂 Ofte gjør jeg det som en halvveis innkalling, dvs hun skal løpe forbi og fra meg 🙂 Idag tjuvstartet hun for første gang, og jeg var så uforberedt på det at hun fikk tak i leken som var target 🙂 Vil ikke ha tjuvstart, men jeg vil ha iveren 🙂 Ble ingen lek med meg da hun tjuvstartet, og neste gang tjuvstartet hun ikke, men var like rask på «gå» 🙂 Lærer fort denne hunden! Jeg må huske å variere hvilken side av meg hun er på!
  • Fart har det også blitt på Tiras åttetalls-slalåm mellom beina  🙂 Nå må vi begynne med at jeg går fremover!
  • Vi har såvidt begynt med at Tira skal rygge, og på første treningsøkt på 5 minutter, gikk hun fra å ikke kunne rygge til å rygge 1,5 meter! Jeg er imponert av evnen til å lære!!! Selv har jeg ennå ikke greid finne ut hvilket signal jeg bruker for å få henne til å rygge…. – hun må være tankeleser 🙂
  • Sitt, dekk, stå: Kikopup-metoden må være utrolig bra. Hun har aldri etter nyinnlæring kastet seg framover i dekk, og hun rører ikke lenger på bakbeina. Stå er vel det som hun antagelig ikke helt har skjønt – vi har et stykke igjen der. Må huske å variere hvor hun er i forhold til meg når jeg ber henne sitte/dekke.
  • Bli har hun hele tiden vært utrolig god på, så nå prøver jeg utfordre henne med omvendt lokking og diverse forstyrrelser av trillende baller, leker som dingler foran henne etc. Jeg skulle bare vært konsekvent nok når det gjelder kommando for at hun skal få ta leken….
  • Har også begynt litt med avstand på sitt og dekk, og det fungerer forbausende bra. Har en planke jeg tenkte å bruke til «plattform-trening», men den har ennå ikke blitt tatt i bruk.

Det er hyggelig med en kommentar:

