Ons 7/8: Trening på Skui med Tira og Winnie

070813-3

Endelig fikk vi det til – både Tira og Winnie på trening på Skui! Tommy var så snill at han ble med, slik at Tira kunne sitte på fanget i bilen, og da gikk bilturen helt greit for Tira.

strek-mange-farger

Vi kom før alle andre, og jeg måtte forevige Tira på Skui og sende til Kari: 

070813-3

Til RT-gjengens trening var det tre som sikkert skulle komme, og fire som kanskje skulle komme, men ALLE kom: Aina, Anniken, Gro B, Marianne, Monica, Sissel + Tommy og jeg – dvs totalt 10 hunder.

Treningene er planlagt slik at hvis alle andre vil trene rally, lydighet eller tricks, skal jeg likevel få trent agility. Ergo må det være færrest mulig hindre som må bæres ut, men samtidig skal det være mulig å bygge ut kombinasjonene til større baner.  Denne gangen tror jeg alle ville trene agility, og mønet og slalåmen ble ønsket i tillegg til hoppene og røret, så mønet ble satt der stigen er på tegningen. Jeg er fullstendig ute av trening i å bygge baner, hjelpes så vanskelig det var å få satt seks hopp og et rør opp riktig!!!

Vi briefet nr 2 av nedenstående, og jo færre hindre, jo vanskeligere å briefe, dvs. veldig vanskelig å huske banen!!! Vi endte med å sette opp nummerskilt – likevel ga jeg opp å huske mer enn til 12 😉

daisypeel-w5-2013winter-2

WINNIES TRENING:
Jeg blir nok aldri ferdig med denne kombinasjonen….. – burde sette den opp hjemme!  Alt det blå er ting jeg tenkte å trene på, men det er et par år siden Winnie og jeg trente agility skikkelig, så vi er veldig ute av trening, og når jeg ikke kan løpe, blir det meste rot.

Antagelig bør jeg heller trene for å få tilbake den fremadsendingen og avstanden til hindre som vi hadde før, for jeg fører som om hun fortsatt kan dette, og  siden jeg ikke bør løpe, stopper jeg tidligere enn før, og naturligvis fortsetter ikke hun fram og tar ikke hindre – flinke hunden!

Jeg kan likevel krysse av for at vi fikk trent:

  • Krapp sving ut av rør (3-4 og 9-10)
  • Trekant (men precue trenger mye mer trening!)
  • Selvstendig 270 gr sving  (5-6)
  • Rørfelle (7-8 og 16-17 –  vi trente starten av bane nr 1)

Det ble en rotete trening for Winnie, og hun var bare på banen én gang, men Tommy tok henne heldigvis med på to turer og var borte en times tid.

TIRAS TRENING:
For Tira gikk treningen kjempebra! Hun var bare helt herlig glad og overlykkelig for å få treffe SÅ mange hyggelige mennesker og hunder (hun fikk hilst på alle tobente og to border collier, en mellompuddel, en berner sennen og en sheltie) – OG en mann som bare skulle gå over plassen, måtte også stoppe og hilse på den logrende, glade sheltien 🙂

I lengre perioder enn jeg forventet greide hun også å ha fokus på å jobbe, så vi fikk såvidt trent litt lineføring, sitt, dekk, stå, danse rundt begge veier, klar ferdig gå. Ikke minst fikk jeg testet at lekeiveren var like stor som hjemme på forskjellige leker, og det gikk veldig greit å bytte fra leke til godbit og fra leke til annen leke. Hun prøvde seg med et ivrighetsbjeff mens hun danset rundt også idag – noe hun gjorde hjemme for et par dager siden – og bjeffet førte også idag til at det ikke ble noen belønning, og at jeg snudde meg vekk. Det tok lang tid for to dager siden før hun skjønte at jeg ikke ønsket bjeffet, men idag gikk det raskt!

Vi trente mest på at hun skulle takle løpende hunder på agilitybanen uten å ville løpe etter og bjeffe, så vi startet med stor avstand, som ganske raskt ble veldig mye kortere.

Belønnet også at hun var stille i bilen, både sammen med Winnie og alene, og det meste funket!

KONKLUSJON:
Så – nå må jeg bare finne ut hvordan få til trening med to hunder, for hadde ikke Tommy blitt med og gått tur med Winnie, hadde det blitt veldig mye bursitting på Winnie.  Jeg var uansett ikke sikker på hvor mye jeg kunne gjøre med Winnie, for magen er fortsatt ikke helt bra, og hun har virket slapp, men forhåpentlig er hun helt bra neste gang!

2 tanker på “Ons 7/8: Trening på Skui med Tira og Winnie

Det er hyggelig med en kommentar:

