Ons 17/7: Agility, tricks, rally

CR-apr13-nyest

Vi arrangerte for første gang «Alt-i-ett-trening» på Skui, dvs. mulighet for å trene både rally-lydighet, tricks, lydighet, valper og agility på samme kveld.

strek-mange-farger

RT-gjengen har ikke hatt treninger på lenge, men inspirert av Skui-lekene ble Ylva, Mona og jeg enige om at jeg skulle kalle inn til en trening på Skui, hvor vi skulle ha mulighet til å trene «alt», dvs. både rally lydighet, tricks, lydighet,valper og agility på samme kveld. Ylva stod for rally-delen og jeg for hopp-kombinasjon til agility.

Oppmøtet overgikk  forventningene: Vi ble 10 tobente (Ann-Cathrin, Barbro + datter, Elin, Malin, Mona, Sissel, Turid, Ylva og jeg) med tilsammen 13 firbente 😀

Jeg hadde med Winnie, og hadde en stor plan for agilitytreningen, men hadde bevegelsesproblemer da jeg kom og fikk mer problemer underveis, så det ble begrenset hva vi kunne gjøre.

Vi satte opp nedenstående kombinasjon (5 hopp og et rør), som er min variant av april-utgaven til Cleanrun, som består av 5 hopp (Cleanrun-utgaven finnes litt lenger ned – omgjort til meter):

CR-apr13-nyestPlanen var at det var plass og mulighet til å sette til et par hindre hvis det var noen hindre noen ville trene på, men det ble ikke noe av.

Blå tekst er det jeg har tenkt å trene på hver nummerering, og vi startet med nr 2, hvor det å komme fra 5 til 6 som forventet var utfordringen, spesielt siden jeg ikke kunne løpe. Det gikk bedre da jeg fant ut det var bedre å gå på oversiden av hopp 4 og 5, og å ta framforbytte eller blindbytte eller bakbytte mellom 5 og 6. «Precue» for framforbytte stod på min treningsplan da Winnie og jeg trente agility for et par år siden, og det var tydelig at det fremdeles bør stå der. Det Winnie husket (selv om det er et par år siden vi trente agility) var: Tre mellom – ja, litt annet også 😀

Siden det ble vanskeligere og vanskeligere å løpe, trente jeg på «recall to heel» på kombinasjon nr 4, noe jeg er sikker på Winnie ikke kan, dvs. jeg er sikker på at hun ikke kan tilpasse skrittlengden før hopp 2. Vi startet med innkalling på hopp 2, og da gikk det bra etter noen forsøk, men å også ta med hopp 1, ble for mye for henne, da landet hun langt etter hopp 2. Dette var noe Kari for en stund siden minnet meg på, og jeg kan nok jobbe lenge for å få det til. Kari fikk meg til å lete fram litt dokumentasjon – greit å ta vare på: 

Recall to heel:  http://www.awesomepaws.us/pdf/Reprint_UsingHeelPosition3.pdf + nr 3 på denne videoen: http://youtu.be/9wGJxaQnmn4

Lead out Pivot:   http://youtu.be/hOEYNGLiLIw 
Nancy Gyes omfattende beskrivelse fra side 10 her.

Etter Winnies nakkeskade har jeg ikke brukt draleker med henne, og det var tydelig at draleker er noe hun nå helst holder seg unna. Godbiter gikk bra, selv om jeg gjerne skulle hatt henne i gang med litt leker, men vi brukte en pipeball og pipefrisbee som fungerte i perioder.

Burde tenkt på å få hjelp, for fartsstrekningen gikk ikke særlig bra når jeg ikke kunne løpe, men jeg måtte bare prøve likevel…. 🙂

Både som oppvarming og etter at vi var ferdige med å trene, ble det litt trickstrening – gamle kunster ikke glemt 😀 Må huske å ta med noen flere effekter til dette!

Cleanrun-utgaven i meter:

CR-apr13-ny

2 tanker på “Ons 17/7: Agility, tricks, rally

Det er hyggelig med en kommentar:

