Fre 5/7: Spøkelser og veterinærbesøk

050713-005Veterinærbesøk for sjekk av Tiras ører, spøkelsesalder, møte med hester og bilkjøring igjen.

strek-tynn-blaagroenn

ghost2

Spøkelser har flyttet inn!
Vi har spøkelser i underetasjen!!! Tira er ihvertfall helt overbevist om det, og det virker som de flytter inn der på kvelden, men noen få ganger har de også vært aktive på dagtid.  Vi lager visst rare og skumle lyder, men det er lyder hun har vært vant til før.  Jeg tror spøkelsesalderen har rammet henne 😀

Veterinærbesøk:
Jeg håpet jeg skulle kunne avbestille veterinærtimen fredag 5/7, men jeg ble aldri sikker på om Tira var bra av ørebetennelsen, så vi dro til Jar Dyreklinikk. Wenche (vår vanlige veterinær) er på ferie, men Fredrikke var en god erstatning, selv om hun ikke kunne fortelle meg om Tira var bra…..

Hun tittet inn i ørene, og det var ingen hevelse, ikke rødt, det var rent og pent, og hun kjente på øregangene, som hun sa var helt fine. Hun tok utstryk og sjekket mikroskopisk. Det var mer bakterier i venstre øre enn i høyre, og det er venstre øre som hele tiden har vært verst, men likevel kan så mye bakterier være normalt for Tira….

Siden jeg veldig gjerne vil vite om hun nå er frisk, brukte vi litt i overkant av kr 1000 ekstra for å sende inn en prøve til Veterinærhøyskolen for dyrking 😉  Som Fredrikke sa, ørebetennelse er ikke vanlig på sheltier, så lurt å ta dette alvorlig. Vi får svar om ca. en uke.

Bilkjøring:
Vidar og Winnie ble med til veterinæren slik at Tira kunne sitte på fanget og slippe å ta Postafen.  Jeg var også veldig spent på om det virkelig er riktig at hun ikke har noen problemer med bilsyke når hun sitter på fanget. Jeg sjekket flere ganger underveis om hun var våt rundt munnen, men det var ikke antydning, og hun virket absolutt ikke kvalm, og ingen mageproblemer i etterkant heller. Jeg må nok «bare» sørge for at hun alltid sitter på et fang, så går det helt fint for henne å kjøre bil….

Etter veterinærbesøket kjørte vi innom Europris og gikk en liten tur der. Vidar ville opp til hestene, noe jeg ikke syntes var så lurt siden Tira var livredd hester første gangen hun så dem, og hvis det er spøkelsesalder som plager henne nå,  kunne det være like godt å vente. Men – vi gikk oppover, og da vi nærmet oss, så jeg at det var god plass til å gå forbi hestene på en gress-slette. Men –  Tira var ikke redd i det hele tatt – hun ville gjerne se nærmere på hestene og dro oss nærmere og nærmere gjerdet, hun måtte tilslutt holdes igjen for å ikke gå inn til hestene:

050713-005

Hyggelig møte på kirkegården:
Må skrive ned så jeg husker hva som skjedde på en tur over kirkegården for noen dager siden, for dette hadde jeg aldri trodd jeg skulle oppleve. Tira har alltid vært glad i mennesker, og vil bort til alle, men det samme kan ikke sies om Winnie, som aldri går bort til ukjente.

w-300613-5656L

Det duskregnet på vår tur over kirkegården for noen dager siden, og en mann satt på en krakk, litt fremoverbøyd. Tira og jeg gikk først, og Tira gikk i en stor bue utenom mannen – helt  tydelig ikke trygg på ham – ikke likt henne, men kanskje pga spøkelsesalder det også…..

Hva gjør så Winnie? Jo, hun går bort til mannen og hilser pent på ham, og det har da aldri skjedd før at hun frivillig har gått bort til fremmede!

Naturligvis løper Tira da bort og hopper glad opp på mannen, som heldigvis hadde fullt regnutstyr på seg, så det var helt greit med sølelabber 🙂
Herlig!!!

2 tanker på “Fre 5/7: Spøkelser og veterinærbesøk

Det er hyggelig med en kommentar:

