Påskens trening og videre trening med Tira

w-010413-3669Blå tekst er huskeliste for hva vi skal jobbe mer med

Det ble mer og mer sitt- og bli-trening på grunn av Tiras halting, og jeg må nok plukke ut rolig trening også i treningen fremover.

  • Sitt og bli (har brukt fristelser som aktivitetsleke, flaskesnurrer, godbit på gulvet, og har også trent dette sammen med Winnie, og jeg har beveget meg foran/fra Tira)
  • Sitt og bli mens flaskesnurreren står på gulvet og jeg fyller på godbiter – vanskelig fristelse for henne når godbitene faller ned i flaskene, men det går fremover.
  • Klar – ferdig – gå (1-2-3-leken) (dvs. ikke «gå» foreløpig, men «ta’n» = kommando for å ta leken ). Jeg har brukt tre leker som skal lekes opp, og hun sitter til jeg sier «ta’n selv når jeg vifter med lekene i lufta foran henne.
  • Belønning for å være stille på verandaen når andre hunder bjeffer, barn skriker og naboene bråker (det meste annet går greit).
  • Agilitytrening i ridehallen (kun leking, hilsing og tilvenning til bråk – mer i eget innlegg fra påsken)
  • Innkallingstrening med gode godbiter (må komme skikkelig i gang med RRR-trening)
  • Bytte/slippe leke – det vanskeligste å slippe er ballen (vi venter på nye, myke fraktfrie baller fra Cleanrun, kommer forhåpentlig rett etter påske)
  • Bevege bakbeina når hun står på en snudd matskål
  • Gjemme leker som hun skal finne igjen
  • On-Off – vi har ikke kommet i gang med dette, men har jobbet litt med å gå fra høy aktivitet til å sitte rolig.
  • Foreløpig lar jeg Tira ofte velge når vi skal være aktive, så kommer hun bort til meg med en leke, så leker vi, men ikke hver gang. Jeg passer samtidig på at hun vil leke også med en annen leke. Grunnen til at jeg lar henne bestemme er at jeg tror på det Anders Hallgren sa i sitt foredrag: Det er viktig å la hunden få lov å ta valg og vise initiativ for å få mer selvtillit.
  • Mye av det vi driver med er nok mer tilvenning til å takle mye forskjellig enn innlæring, dvs. jeg får henne til å gjøre noe noen få ganger, men så trener vi ikke nødvendigvis mer på det. Det betyr vi har gjort mye, men hun kan lite. Noe av det vi har drevet med er at hun går mellom beina mine når jeg står foroverbøyd, går mellom beina mine bakfra for å sette seg mellom beina mine (begge øvelsene har som mål at hun blir vant til at jeg bøyer meg over henne), hoppe over beina mine når jeg sitter på gulvet, krype under Vidar når han står på alle fire (på knærne), krype under mine bøyde knær når jeg sitter på gulvet, gå rundt andre ting enn kobberdunken i stua, sitte bamse, danse rundt, gå på min venstre og høyre side, balansering.

Jeg har sjekket min valpehuskeliste – laget lenge før Tiras tid – og det meste har vi vært innom, og vi utvider med stadig nye ting.

Så var det å finne mer å trene på som holder Tira i ro – noen idéer foreløpig – flere mottas gjerne:

  • Vi skal ut og kjøpe ny sele – så å trene på å tre hodet inn i den må være rolig trening
  • Touchtrening
  • Burtrening
  • Doggie-Zen
  • Kjøre bil for å venne henne til det – får finne noen steder å stoppe hvor det er mye for henne å se på.
  • Ta på nakken hennes («collar crab» noe vi trente litt på for evigheter siden i forbindelse med burtreningen, men det er helt tydelig det er nå vi trenger det, så treningen må intensiveres igjen)

Jeg har jo egentlig en egen side, hvor det også er masse idéer for hunder som skal holdes i ro.

Det er hyggelig med en kommentar:

