Tir 12/3 – søn 17/3: Trening hjemme + med RT-gjengen, vinter igjen + masse sokker er lykken!

 w-120313-2929

«Agility-treningen» har begynt, dvs. gå rundt noe, og litt annet har vi også trent på. Det har blitt vinter igjen, og den eneste som er glad for det, er nok Tira.

strek-mange-farger

Tir 12/3:
Kaldt og sol, men det ble varmegrader og deilig på verandaen. Vidar og jeg gikk en 2,5 km tur med både Winnie og Tira – de var ganske fornøyde begge to 🙂

Dagens vekt: 4,1 kg

Trening med Tira:
Har før kastet draleke og fått henne til å komme tilbake med den, noe som for meg er enkelt å få tak i. På tirsdag prøvde jeg å kaste ballen hennes, og hun kom tilbake med den hver gang og dyttet den inn i hånda mi.

 w-120313-2935

w-120313-2961X

Problemet kom først da hun ville ha med seg to baller:

w-120313-2949

Gå rundt noe er nå introdusert, og vi tar det vi har i stua:

w-120313-2925 

w-120313-2930

Her begynner hun også å bøye kroppen:

w-120313-2929

Vi fikk trent post turn, framforbytte og svinge vekk fra meg både mot høyre og venstre – fungerte forbausende bra!

Tror jeg har fått en agilityhund: Jeg satt på gulvet og belønnet henne én gang for å hoppe over beina mine, og deretter bare fortsatte hun og hoppe over beina mine –  fram og tilbake – hoppeteknikktrening….

Ons 13/3:

Vidar skulle sortere sokker, og siden Tira elsker sokker, regnet han med hjelp, men det ble egentlig ikke bedre….

w-130313-2984

Mens alle sokkene lå utover i stua, kom to teknikere fra Canal Digital for å fikse internett. De fant ut at ekornene antagelig har laget hull i ledningen fra stolpen i veien, for ledningen var full av vann 😉

Det ble mye jobb med både Iphone og internett idag, og jeg fant ut hvordan det var å greie seg uten begge deler i mange timer – neimen ikke lett 🙂

Tommy gikk 10 km tur med Winnie idag, og hun kom hjem med lange istapper under magen. Det er varmt så snøen smelter i sola, men kaldt i skyggen.

På kvelden var det trening med RT-gjengen, og klok av skade satte jeg Tira foran i buret i bilen, men en liten runde via alle bakker, svinger og dumper opp til Monica gjorde at hun var ganske våt i snutepartiet da vi kom fram til garasjen, men hun kastet ihvertfall ikke opp. På hjemveien la hun seg til å sove, så hjemturen gikk greit for henne.

Den gikk ikke like greit for meg, for vi  kom ikke opp bakken hjemme. Det var blank is, og bilen stoppet midt i bakken 😦 Jeg satte på brekket, men hver gang jeg prøvde slippe bremsen, gled bilen bakover 😉 Ingen fin avslutning på kvelden, men jeg fikk heldigvis tak i Vidar uten å gå ut av bilen, og han la steiner bak hjulene så bilen ikke skulle gli ut på veien, men vi måtte gi opp å få bilen i garasjen.

På dagens trening var: Lise, Ylva, Aina, Mona, Anniken + to bekjente av Aina med hver sin kinesiske nakenhund, totalt 11 hunder.

Tira og jeg trente omtrent det samme som vi gjorde hjemme dagen før – for å se om det funket også med forstyrrelse. Vi startet med burtrening, men det gikk ikke raskt å gå frivillig inn i buret igjen denne gangen – mye som skjedde rundt – og det er nok ikke lett å gjøre buret positivt når hun stadig kaster opp i det, og hun ikke tåler så mye andre godbiter enn tørrfór. Måtte tilslutt hjelpe til litt med å få henne inn igjen, og belønnet det med kyllling. Neste gang gikk hun inn veldig raskt – kylling hjalp 😀

Det vi trente som gikk bedre var: Litt kontakt, sette ned aktivitetsleke hvor hun blir sittende til «værsågod» (ikke like lett gang nr 2 som gang nr 1 – må stoppe etter én bra økt!),  sitt, dekk og stå, bytte, drakamp, kaste draleke, kaste ball og komme tilbake til meg med draleke/ball.

Det gikk mye i tørrfór også idag, men jeg hadde også litt kylling, og hun har fått litt forskjellig hver dag siste tiden, og heldigvis ingen flere mageproblemer.

Tor 14/3:
15 kuldegrader på morgenen, men strålende sol, og det ble såvidt varmegrader, og mulig å være ute.

Vi gikk et par kilometer tur med begge hundene sammen. Det er helt utrolig hvordan Tira påvirker Winnie til å skjønne at mennesker ikke er farlig! Vi møtte tre piker, og Winnie satte seg inntil en av dem for å koses! Det var ikke like uventet at Tira krabbet opp i fanget på alle tre pikene 😀

Fre 15/3:
Det var kaldt, men begynte å snø, og det ble mer og mer snø…. Vidar hadde med Tira en tur ut, men jeg konsentrerte meg mest om å holde varme på peisen, for det er lenge siden vi slo av oljefyringen, og idag var det ikke mye håp om soloppvarming.

Vidars sokkesortering skulle starte igjen, og han fikk hjelp av sokkeeksperten – jo flere sokker,  jo bedre:

w-150318-3019 w-150318-3034 w-150318-3023

Vidar tok sykkelen til Bekkestua for å handle, og Gro kom på overraskende og hyggelig besøk – altfor lenge siden sist!

Lør 16/3: Første vårdag?
Mer snø har kommet, og den eneste som er fornøyd med det, er nok Tira, som ikke skjønte hvorfor ikke andre ville ut og leke:  

w-160318-3055

w-160318-3063

w-160318-3062

w-160318-3059

Søn 17/3:
Tira og jeg skulle vært hos Monica og hilst på småguttene idag, men snøen har lagt seg, og jeg tar ikke sjansen på å kjøre ut, for sjansen er liten for at jeg kommer opp igjen.

Isteden var vi en tur hos Tore og Kjersti og hilste på barnebarn. Hadde med godbiter så Martin fikk trent både sitt og dekk med Tira  (fungerte forbausende bra) + både Martin og Fredrik prøvde gjemme leken hennes, men de var for flinke til å gjemme 🙂 Vi må trene mer på det hjemme!

Vidar gikk tur med Tira og traff en dachs hun lekte med, og Tommy har gått tur med Winnie.

Leking har det også blitt her hjemme disse dagene, og noen av bildene måtte med i headingen på bloggen, for Winnie driver helt tydelig ganske intenst og lærer opp Tira, spørsmålet er bare hva hun lærer….:

w-160313-3171XL copyWinnie slipper sin ball ned foran Tira og ser SÅ glad ut når Tira tar en labb på Winnies ball, men Tira vil helst bare ha sine myke baller, så Winnie har en jobb å gjøre der:

w-160313-3126

w-160313-3151

w-160313-3164

w-160313-3163XX

 Winnie finner seg i alt, og hun har ofte en valp som henger fast i halen: 

w-160313-3141 w-160313-3137

Tommy har gått flere turer med Winnie, og det er tydelig mer snø i skogen igjen:

w-160313-winnie 001  w-160313-winnie 002

Slik var det i skogen på samme tid ifjor: 

 Image

ImageGodt å ha noe å se fram til!

8 tanker på “Tir 12/3 – søn 17/3: Trening hjemme + med RT-gjengen, vinter igjen + masse sokker er lykken!

  1. Så fantastiskt att se alla fina bilder av Tira og Winnie, Tira har verkligen lärt sig mycket, så duktiga dom är. Jag skulle også vilja ha en hund som plockade sockar. Med en så duktig matte og husse kan det ikke bli annat. Många kramar og lycka till fra Lotta/Shelteam kennel

    Lik

  2. Her var det mange fine bilder! Tira ser veldig bizzy ut når hun jobber med sokker 🙂
    Herlig med blåveisbilde! Sukk, nå er jeg også veldig klar for vår 😀

    Lik

Det er hyggelig med en kommentar:

