Søn 10/2: Status på miljøtrening og aktivisering

w-090213-1940LHvor står vi i forhold til planen når det gjelder miljøtrening og de fire former for aktivisering som vi har prøvd å følge? Her en liten oppsummering så jeg husker hva vi må jobbe mer med.

strek-mange-farger

Miljøtrening:
Jeg har prøvd å følge Manimals miljøtreningsskjema: https://solvt.files.wordpress.com/2012/01/miljotreningsskjema.pdf
(men har  gjennomført endel annet i tillegg)

Det som gjenstår på Manimal-lista nå er:

  • Paraply (merkelig få som går med det i denne kulda….)
  • Mann med sekk og hatt (er det noen som går med både hatt og sekk???) Vi har sett trillevogner og mange hodeplagg, tror det holder.
  • hest
  • andre dyr
  • fortauskafé (tror jeg venter på varmere vær….)
  • skog
  • kjøre buss/tog (tror ikke jeg kommer til å prioritere det)
  • undersøke hele kroppen (har jeg aldri vært god på….)

Det betyr vi har vært gjennom ganske mye, men jeg skulle gjerne komme meg et sted så hun får se en hest eller flere….

Aktivisering:
Vi har prøvd å følge Anders Hallgrens fire former for aktivisering:
https://solvt.wordpress.com/fire-former-for-aktivisering-av-hund/:

  • Nesearbeid (søksøvelser etter godbit + gjemme godbit/leke inne)
  • Problemløsning (kjekt med grønne grinder inne – hun må gå rundt)
  • Balanse (vippebrett + idag også på planke)
  • Innlæring (se nedenfor)

Jobber med innlæring av:

  • Susan Garretts Crate Games
  • Sette seg mellom beina mine
  • Danse rundt begge veier
  • Doggie Zen
  • Innkalling
  • Sitt
  • Dekk
  • Stå
  • Snute touch på syltetøylokk
  • Hand touch
  • Gå pent på min venstre eller høyre side (uten bånd)
  • Kontakt
  • Tre hodet inn i selen selv
  • Når båndet strammes, snu seg mot meg
  • Stå med forlabbene på en rund stålbolle (på sikt skal hun begynne å bevege bakbeina)
  • Gå oppi stadig mindre pappesker med alle fire labber
  • Vippebrettet (kan sikkert tas ut på parketten for å få mer bråk + legge noe mer under for å få mer vipp enn det har vært hittil)

Kommandoer og signaler:

https://solvt.wordpress.com/2012/10/31/winnies-kommandoer-signaler/

Innlærte kommando-ord:

  • «Tira» (innkalling)
  • «Bytte» (slippe det hun har i munnen)
  • «Sitt» (nesten)
  • Klikker + «bra»
  • «Sånn» (= frikommando ut av bur)
  • «Værsågod» (for mat)
2 tanker på “Søn 10/2: Status på miljøtrening og aktivisering

  1. Du er så strukturert, jeg blir helt imponert! 🙂
    Jeg kommer nok aldri dit, men blir inspirert av bloggen din til å bli beder og det er jo bedre enn ingenting 😉 Men på miljøtrening har vi vært gjennom det meste, til og med utekafe. Heldigvis hadde de både varmelamper og kakao 🙂

    Liker

Det er hyggelig med en kommentar:

