Ons 16/1 – fre 18/1: VIDEO-BOOM m.m.

170113-3Tira har igjen fått hilse på Timo, vi har vært på besøk hos Aina i butikken, vi har begynt å slippe Tira og Winnie litt løse sammen inne, og vi har trent balanse. Jeg har tatt video av Tira og Timo, av Tira og Winnie i hagen, og endelig har jeg fått satt sammen videoklippene fra det første døgnet med Tira.

strek-mange-farger

Ons 16/1:
Jobbedag for meg igjen, men det tok ikke Tira hensyn til, for hun ville ut før kl 4. Hun sovnet igjen, men det gjorde ikke jeg😉

Vidar hadde tatt med begge hundene ut i hagen med Tira i bånd og Winnie løs, og akkurat da kom Tommy med nyinnkjøpte leker til Tira, som Winnie også likte, og Tommy sendte meg et morsomt videoklipp av Winnie som spratt glad rundt Tira🙂

Kari og Timo kom på besøk, og vi tok med Winnie og gikk en tur. Etterpå fikk Tira hilse på Timo igjen:

Torsdag 17/1:
Fri igjen, og bare 7 minus på morgenen, og enda litt varmere ble det.

Vi tok med Tira i bånd og Winnie løs og gikk en tur i hagen for at Tira skulle få utforske den, og for at hundene skulle få gå litt sammen:

Da Tommy kom hjem, tok vi en tur ned til Aina i butikken hvor det ble både kos og fin miljøtrening for Tira å gå rundt hyllene og sjekke alle rare dyreting mens andre kom inn i butikken.

Vel hjemme igjen slapp vi hundene sammen en stund, noe som gikk bra, men det ble ikke lenge, for Tommy tok med Winnie hjem til seg. Vi slapp dem også sammen senere på kvelden, men da tok de helt av. Alle teppene jeg har dekket stuegulvet med ligger fint i ro når en valp på 2 kg får leke-raptus, men når Winnie med sine 10 kg skal være med, lå ingen tepper der de skulle, så vi måtte skille dem igjen.

Vi ga dem et gnagebein hver, og Winnie la seg rett på andre siden av grinda med det, men da Tira kom løpende i full fart mot grinda hvor Winnie lå, slapp Winnie gnagebeinet og gikk vekk fra det. Det var ikke snakk om at hun skulle tilbake og hente det, så jeg måtte gå etter henne og gi henne det. Snakk om å ikke skulle forårsake bråk🙂

Fredag 18/1:
Flink valp til å sove i natt – hun ble vekket da jeg stod opp🙂 Winnie var veldig glad for å se Tira på morgenen, men var ikke like ivrig på å skulle leke så tidlig, noe Tira hadde liten forståelse for😉 Winnie prøvde si fra noen ganger, men var for forsiktig, så vi endte med å ta Tira vekk🙂

Jeg hadde en gang en kollega som hadde en elghundvalp, og kollegaen min ba om råd fordi valpen hang i buksebeina på dem hele tiden. Jeg foreslo å bruke slagstøvler inne, og de gjorde det og var veldig fornøyd med det rådet. Jeg har brukt tights inne de siste dagene for at det ikke skal bli noe å bite seg fast i, og å få på seg langbukser er ikke enkelt, så nå er det like før jeg begynner med slagstøvler inne jeg også!

Jobbedag for meg, og jeg har disse to ukene siden Tira kom i hus endret til å jobbe onsdager og fredager, for da kommer Tommy hjem fra jobb allerede ved 9-10-tiden, og kan hjelpe til med hundepass og turer🙂 Idag hadde Tommy og Winnie vært på langtur og jeg fikk mms fra turen – ser fristende ut:

w-180113-winnie-tur 002

w-180113-winnie-tur 001

Vel hjemme fra jobb slapp vi Winnie og Tira sammen, men Winnie greier visst ikke si fra godt nok, og Tira ville ikke gi seg, så vi løftet vekk Tira. Vi gikk en liten tur i hagen med begge også idag – tenk det var fremdeles lyst ute selv om køen var treg hjem fra jobb idag. Winnie var med litt, men så gikk hun opp trappa til Tommy og ville inn der.  Tira ble med ned til veien for å se på et par biler – ikke mye miljøtrening, men alt hjelper vel? Inne igjen tok jeg på meg solbriller og skyggelue og kom opp trappa uten å si noe, men naturligvis enset hun ikke det🙂

Jeg har prøvd å følge Anders Hallgrens fire former for aktivisering, og balansering er det som har vært vanskeligst å få til. Tira har klatret opp på en skrå skammel, og vært ganske ivrig på å balansere på den, så idag tok jeg en 1 meter lang planke, 10 cm bred og la opp mot en pute for balansetrening. Kjekt med liten hund🙂 Ikke helt lett å få bakbeina til å holde seg oppe på planken, og puta er jo ikke høy, så hun kan fint gå med noen bein på planken og noen på gulvet, men hun gikk noen ganger på planken med alle fire beina – øvelse gjør nok mester🙂

Dagens vekt: 2350 g, vektøkning på 700 g siden hun flyttet inn for 16 dager siden.

VIDEO FRA TIRAS FØRSTE DØGN SAMMEN MED OSS:
Endelig har jeg fått satt sammen videoklippene fra det første døgnet med Tira:  http://youtu.be/kCYgCfkGusM

Én tanke på “Ons 16/1 – fre 18/1: VIDEO-BOOM m.m.

Det er hyggelig med en kommentar:

