Man 19/11 – man 26/11: Turer, trening og massasje hos Katja

Mer turer og trening også denne uken, vi har vært en foreløpig siste tur hos Katja Petrell, og endelig har vi vært på RT-gjengens garasjetrening igjen!

En ny blogg med mine banetegninger/kombinasjoner er i ferd med å lages. Alle har klasse 1 og klasse 2/3-nummereringer, og de er sortert etter plassbehov, siden det ofte er største utfordringen. «Agilitybaner» var ledig som bloggnavn på wordpress🙂

Man 19/11:
Vidar og jeg tok med Winnie på en snaut 3 km tur, for vi mistenker at Tommy kommer til å gå langt imorgen, og lange turer skal helst skje med to-tre dagers mellomrom – vanskelig i denne turgale familien!

Jeg fikk endelig pusset det gamle kobberet vårt – hvor lenge holder det seg, tro:

Tir 20/11:
Vidar ble med Tore til Sverige tidlig på morgenen, jeg dro på jobb, og Winnie har vært alene – det er noe som omtrent aldri skjer.

Hun hadde ikke vært fornøyd da Tommy kom hjem halv elleve, 1,5 time alene er nok ikke moro🙂 De gikk som forventet ut på langtur – 9 km –  og det er ganske irriterende å ikke skjønne hvor denne laaaange turveien er:

De endte ved Engervannet:

Ons 21/11:
Lett regn og mørkt hele dagen, men det er ganske deilig å komme seg ut på tur likevel.  Siden Tommy gikk så langt dagen før, tok Vidar og jeg med Winnie på en tur på «bare» 4 km.

TRENING:
Endelig kom vi oss på trening igjen, for på kvelden var det RT-gjengens garasjetrening i Asker, og der var også: Aina med Jippi og Hjalmar, Anniken med Jamie, Mona med Xena og Ylva med Bruno.

Det ble en spesiell trening, for Ylva hadde på forhånd foreslått å ta med søkebrettet hun kjøpte etter spesialsøkkurset med Stig Meier Berg, noe hun mente var fint for Winnie siden hun da ikke ville måtte vri nakken. Det endte med at alle prøvde søkebrettet – morsomt med noe nytt!

  • Jeg tenkte ikke belønningsplassering da Winnie skulle jobbe med søkebrettet – burde jeg gjort!
  • Jeg ble sittende på gulvet med beholderen med Yellow Label te – jeg burde reist meg – da ville ikke settingen vært så lik den vi siste tiden har hatt til å lære inn flat dekk, og beholderen med te ville vært mer synlig ;-)
  • Jeg burde tenkt på hvilken side av Winnie jeg satt, for der jeg nå satt måtte hun snu hodet til høyre. Dumt jeg ikke raskt greier koble forskjell på høyre og venstre….

Jeg hadde med kompaktkameraet og tok opp litt video av alle, men glemte å be noen ta av Winnie og meg på andre økt:

Video av bare Winnie, så jeg kan se i hvilke retninger hun snudde hodet «påtvunget» av meg:

På Vimeo: https://vimeo.com/54134206

På andre økt trente jeg at Winnie skulle rygge rett foran meg, men det ble fort klart at jeg pga nakken ikke kunne kaste godbit til henne slik jeg har pleid å gjøre, så jeg måtte gå etter og belønne hver gang. Da endte vi med å forsøke at når jeg rygget tilbake, skulle Winnie rygge fra meg – funket bra :-) Jeg prøvde også å få henne til å rygge på høyre side av meg, men hun var for rask til å finne på noe annet, så jeg torde ikke utsette nakken for det. I tillegg ble det litt bamsesitting hvor jeg forsøker å la henne sitte lenger og lenger, men hun virker ikke like stødig lenger.

Vel hjemme igjen ble det massasje, og enten var Winnie verre i nakken, eller hun var veldig interessert i godbitene på bordet, for hun reiste seg opp veldig ofte når jeg skulle massere nakken, det var som om jeg ikke fikk lov.

Tor 22/11:
Alle hjemme påstod at Winnie var sliten, så det ble bare lufteturer idag.

Fre 23/11:
Vidar og jeg tok med Winnie ut på tur ned til den lange turveien som Tommy var på på tirsdag, men vi gikk bare såvidt over 4 km, og greide oss dermed unna regnværet.

I kveld begynte Winnie å leke mer intenst og filleristet leker – jeg torde ikke annet enn å stoppe henne😀

Lør 24/11 og søn 25/11:
Tommy sa vi kunne få gå tur lørdag siden det skulle være så fint vær, men finværet kom aldri, isteden gikk vi tur i tåke. Søndag gikk vi tur tidlig, for Vidar skulle innover med Morten og snekre litt igjen.

Man 26/11:
4 km på morgenen – ganske kaldt og snø i lufta – men foreløpig ingenting på bakken. Winnie og jeg dro til Katja Petrell på ettermiddagen.

Huskeliste:
Masser muskelfester bak kjevebeinet og foran skulderbladet i tillegg til helt bakerst, som vanlig.

Katja sa det fortsatt er stivhet på begge sider bak, men det har også vært der hele tiden – og det kommer til å ta lang tid før det er borte, men nå skal jeg fortsette massasjen på egenhånd, og kanskje dra en tur til Katja på nyåret for sjekk.

Vippebrettet jeg tok inn,  følte jeg ikke jeg fikk riktig effekt ut av, så jeg har bare såvidt brukt det litt. Katja presiserte at det er viktig at slike brett er sklisikre, for ellers trenes bambi-på-isen-musklene, som ikke skal trenes. Det samme gjelder tur når det er glatt ute – bruk potesokker av fleece for å unngå at bambi-musklene trenes.

Ble anbefalt å skaffe en balansepute, har notert: redcord.com, 33 cm diameter og ca 6 cm tykk ( Link ).  Det skal være så mye luft i at Winnie ikke tråkker ned til gulvet. Katja viste øvelser hvor Winnie skulle stå med forbeina oppå og så bakbeina oppå.  Hvis jeg så skyver veldig lett på Winnie i alle retninger, får hun trent opp muskler.

Winnie prøvde en større variant av balanseputa hvor hun fikk plass til hele seg oppå. Greit med klikkertrent hund – hun fikk raskt en labb oppå – og da hun stod med alle fire beina oppå – stod hele hun og ristet, dvs. musklene jobbet.  Viktig å ikke trene for mye – begynn med 1 -2 minutter!

UKENS TRENING:

Våre daglige 5 minutters treningsøkter fortsetter:
Buja boardet er tatt inn, og også brukt, men Winnie er litt for rask og gjør «gale» tricks oppå det ;-)

Dermed har vi fortsatt med sitte bamse, stå på to mot meg for å strekke hofter og flat dekk, som også ble tilbudt på garasjetreningen – videobilde til venstre.

MASSASJE:
To ganger massasje á 1/2 time daglig, med unntak av de to dagene jeg jobber, da har det blitt bare én gang. Problemene med nakken som jeg fryktet etter onsdagen, ser ut til å være borte igjen🙂 Winnie slapper fullstendig av samme hvor hardt jeg tar.  Når jeg på kvelden sitter i soafen, kommer hun ofte og setter seg ved siden av meg, for så å legge seg ned, og det ser ut som hun vil masseres. Dermed blir det noen ganger litt mer enn to ganger pr dag🙂

2 tanker på “Man 19/11 – man 26/11: Turer, trening og massasje hos Katja

Det er hyggelig med en kommentar:

