Winnies kommandoer + signaler

Jeg har en tendens til å få for like kommandoer, eller blande sammen med hva jeg har brukt til tidligere hunder, så her vil jeg oppdatere når nye ord læres inn i håp om å unngå det.

Til venstre: Gammelt bilde av Candy og Winnie (Winnie nærmest)

AGILITY:

Kommando (signal – hva jeg gjør) =hva Winnie skal gjøre

  • Hjul
  • Slalåm
  • Vippe
  • Rør
  • Bord
  • Ja = frikommando fra felt + highwaykommando
  • Klar – ferdig – gå
  • Hit
  • Rundt =ta hinder fra baksiden eller gå rundt noe
  • «Precue» i framforbytte – hånd/arm opp (ikke over hodet) og pekefinger opp…. MÅ ENDRES til hånd/arm nesten rett ut til siden og pekefinger opp (ellers blir det «sitt»-signal).

HVA TRENGS I AGILITY, og hvilke signaler har vi:

  • Hunden mot deg forfra (knyttet neve mot bakken)
  • Hunden mot deg forfra og sendes videre (knyttet neve mot bakken + snu i riktig retning videre)
  • Hund til riktig side av meg bakfra («belønningshånd» holdes lavt)
  • Hund til riktig side av meg bakfra og sendes videre («belønningshånd holdes lavt og skyves fram)
  • Sende hunden fram (armen skyves fram, med underarmen opp)
  • Tre mellom (motsatt arm med knyttneve mot bakken)
  • Avstandsøkende signal (arm rett ut til siden)
  • Holde hunden hos meg (passere andre hindre) – (en eller)begge hender holdes lavt
  • Svinge vekk fra meg (motsatt arm mot meg og i buet mot der hun skal)
  • Precue for framforbytte (knyttneve ut til siden, litt løftet opp)
  • Bli (stoppende håndsignal)
  • Rundt hinder (fot + arm ut til siden + «rundt»
  • Bremse Winnies fart: (bremse, stoppe, bøye knær, stå i ro)
  • Øke Winnies fart (fra City/Highway-treningen – lett framoverbøyd stilling og starte sprintløping)

TRICKS / LYDIGHET:

  • Ring (min høyre pekefinger viser ringen) = danse rundt foran meg mot klokka
  • Andre veien (min venstre arm frem) = danse rundt foran meg med klokka
  • Bamse (Høyre knyttneve opp i lufta)
  • Sirkel  (høyre pekefinger ned og bak meg) =gå rundt meg med klokka
  • Bukke (jeg bøyer overkroppen fram og ned)
  • På plass (høyre pekefinger ned og bak meg) = følge meg på min venstre side/eller inn på plass og sette seg)
  • Fot (venstre pekefinger nedover og bak meg) =følge meg på min høyre side
  • Sitt  (Hånd og arm opp = Høyre pekefinger opp i lufta)
  • Dekk (Høyre hånd med håndflate mot bakken)
  • Stå (Høyre hånd mot høyre foran Winnies bryst)
  • Bli  (Høyre hånd mot Winnie)
  • Bakover   (Begge hender ned og litt ut mot siden, håndflater mot Winnie) = rygge rett bakover
  • Hånd  (holde håndflaten foran Winnie) = snutetouch mot hånd
  • Bytte = gi meg ballen eller spytte ut det hun har i munnen
  • Kutt = gå vekk fra det hun holder på med. Doggie-Zen-innlæring –  ikke ta godbit på bakken.
  • Rundt (armbevegelse fram) = ta hinder fra baksiden + gå rundt noe, f.eks. epletreet
  • Se på tenner = kommando innlært for utstilling
  • Touch = snutetouch
  • Bur = gå inn i buret
  • Værsågod =ut av bilen
  • Sånn = frikommando – ned av fortauskant m.m.
  • Ta på båndet
  • Snu deg (lært inn i forbindelse med massasje, skal gjelde også andre steder)

TRICKS FORELØPIG UTEN KOMMANDO:

  • Slalåm mellom beina (høyre bein fram og bøyer høyre kne)
  • Slalåm i åttetall mellom beina (står med mellomrom melleom beina og bøyer høyre kne)
  • Hoppe over utstrakt bein (jeg holder beinet utstrakt)
  • Slå forlabber mot mine bein (bøye knær mot henne)
  • Legge labb oppå min fot (sette fram foten min)
  • Gå baklengs rundt meg fra venstre side (godbitplassering)
  • Danse rundt i åttetall foran meg (min høyre og venstre hånd/arm)
  • Gå slalåm – jeg går bakover (bøye venstre kne)
  • Hoppe hjul gjennom mine armer
  • Bevege seg rundt med forlabber på kloss (jeg beveger meg med bittesmå skritt)
  • Flat dekk
  • Hoppe opp og stå på to mot meg for å få strukket hofter

KAN, SKAL FORBLI UTEN KOMMANDO:

  • Øvrige hindre på agilitybanen
  • Sladretrening
  • Svinge vekk fra meg ved både flip og motsatt arm
  • Scateboard (armbevegelse fram)
  • Gå til teppet sitt (armbevegelse fram)
  • 2 av/2 på

Kjente ord:
Søk
Finn
Tur
Pappa
Vidar
Morten
Tommy
Candy
Cory
Pusekatt
Bikkjevov
Ekorn
Hva kan du?

+ Diverse hundenavn + hundevenners navn 🙂

 

3 tanker på “Winnies kommandoer + signaler

  1. Tilbaketråkk: Siste oppdateringer | Solveigs AGILITY-side og blogg

  2. Tilbaketråkk: Ons 14/11 – søn 18/11: Kontroll hos Kristin Halle + turer etc. | Solveigs AGILITY-side og blogg

  3. Tilbaketråkk: Søn 9/2: Status på miljøtrening og aktivisering | Solveigs AGILITY-side og blogg

Det er hyggelig med en kommentar:

