Man 8/10: Mer massasje

På mandag 8/10 hadde vi ny time hos Katja. Vi kom som vanlig tidlig og gikk en tur nedover veien før vi skulle inn, og Winnie travet veldig greit oppover igjen.

Katja bekreftet at Winnie er bedre i ryggmuskulaturen og på yttersiden av halsen. På de to stedene hvor jeg har vært usikker på hvor jeg skulle massere, er hun fortsatt stiv, så massasjen skal nå intensiveres på disse områdene:

  • En muskel helt øverst i nakken (på tvers), nærmest hodeskallen. Begynn bak ørene og gå oppover mot midten.
  • Bak ribbeina mot vommen – mest mot festet av musklene helt bakerst ved hoftekammen.
  • Bak hoftekammen på myke områder, men der var det blitt ganske bra.
  • Når Winnie ligger på siden: Masser armhulen – masser fra begge sider – med tommel og pekefinger.

Greit å ha alt samlet ett sted, så jeg tar med også det vi har gjort de siste tre ukene:

  • Stryke på begge sider av ryggraden med innsiden av hånden (nærmest håndleddet) – annenhver hånd (ikke begge hender med en gang). Først ganske løst, så litt hardere – 10-15 ganger = oppvarming.
  • Kna / rull opp huden fra helt foran i nakken og til halefestet – DETTE KAN DROPPES
  • Sirkelbevegelser med flate fingre på samme område, men også ned mot vom på begge sider.
  • Deretter brukes fingertuppene på samme område.
  • Masser med tommel på begge sider av skuldrene, dvs. mellom ryggrad og skulderblad.

Hva er muskler og hva er bein:
Til å begynne med strevde jeg veldig for å skjønne hva som var bein og hva som var muskler (musklene var omtrent like harde som bein). Nå har musklene begynt å bli myke så jeg kjenner forskjell,  men bakerst ved hoftekammen er det fremdeles veldig stramt og hardt. Denne tegningen skal være til hjelp:

Seksjon A – ryggen
  1. Mankeområdet med de første brystvirvelene i ryggsøylen
  2. Ryggen med de resterende brystvirvelene
  3. Lendet med lendevirvlene
  4. Krysset med korsbensvirvlene
Seksjon B – framdelen
  1. Skulderbladene
  2. Brystbenet
  3. Overarmene
  4. Albueleddene
  5. Underarmene
  6. Håndrotsleddene
  7. Framre haser (håndbaken)
  8. Mellomhånden
  9. Ribbenene
  10. Framlabbene med mellomhåndsknokene og håndknoklene med klør
  11. Skulderleddene
Seksjon C – bakdelen
  1. Bekkenet, der knoklene er forbundet med sømaktige ledd uten bevegelsesmulighet
  2. Lårbenene med lårhalsen og hofteleddene
  3. Kneleddene
  4. Leggbenene
  5. Baklabbene
  6. Haleroten
  7. Halen med halevirvlene som avslutter søylen
  8. Haletippen
  9. Bakre haser (hælen)
  10. Mellomfoten
  11. Tåknoklene
  12. Bakklørne
Advertisements

Det er hyggelig med en kommentar:

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s