Lør 18/8 – lør 25/8: Fjellferie på Nystølen

Vi startet turen i retning Nesbyen  i regnvær, men da vi kom til Sundvollen, var det tørre veier og ikke mer regn. Vi hadde leid samme hytte på Nystølen/Trondrundmarka som for to år siden, og det ble rart rart å være tilbake på samme sted med «bare» én hund, men gå mange av de samme turene som vi for to år siden gjorde med tre hunder.

«Hytta» er markert i kartet med «1», og alle stedene vi var i løpet av uka er markert med røde tall, som jeg kommer til å referere til i bloggen. Mens vi var på fjellet, fant jeg ut i bloggen at det i år er 10 år siden vi første gang var på Nystølen, og jeg erfarte at selv oppe på fjellet, var bloggen fra da vi var på samme sted for 2 år siden nyttig, og med kart og avmerking kan den sikkert bli det igjen:

Vi fikk raskt installert oss og satt opp grønne grinder rundt hytta slik at Winnie kunne gå fritt ut og inn. Vi gikk en liten tur oppover veien på ettermiddagen (11), men det begynte å regne, så turen ble kort, kanskje ikke mest pga regnet, men fordi det var fotballkamper på TV’n 🙂

BILDEBOOM FØLGER…. Jeg tok nesten 900 bilder i løpet av ferien – her følger «bare» 1/10-del 🙂

SØNDAG våknet vi til strålende sol, og det ble 20 varmegrader i skyggen – perfekt dag for en tur til snaufjellet. Pølser på termos, kvikklunsj, kjeks og drikke ble som alle de kommende dagene pakket i sekken. Sauene møtte oss da vi gikk ut av døra, og var veldig interessert i Winnie, så det tok litt tid før vi kom oss videre:

Trommenatten (16) som ligger 1176 moh, var målet for turen, en snau mil tur/retur:

Endelig på toppen, hvor det blåste mye, men vi fant ly og kunne nyte sola 1176 moh:

Vi nøt også den medbragte maten, og Winnie lærte raskt at termos betyr både pølser og pølsevann:

Mange andre brukte også dagen til å nyte en så fin sommerdag i fjellet, så vi gikk mer i kø på hjemveien enn vi gjør hjemme:

Masse multer i fjellet, men få var modne:

Tilbake ved hytta tilbragte vi resten av dagen utendørs:

Vi gikk en liten kveldsrunde nedover veien mot Nystølkroken (3), og så at det var masse multer også der:

Alle etterfølgende dager hadde vi fjellet for oss selv – skolen var begynt igjen 🙂

MANDAG var det overskyet, og vi la ut på fisketur, igjen med pølser på termos, kvikklunsj, kjeks og drikke. Vi passerte forbi Stiansenhytta (12) på toppen og hadde en fin tur mot Nedre Båtstjern (14), men da vi kom ned til båten, fikk vi sjokk: Båten var svart – av MYGG!!! Aldri har jeg sett SÅ mye mygg – tusenvis i lufta rundt oss, og vi flyktet raskt videre, men det viste seg at det på vår vanlige fiskeplass, var like mye mygg. Bare vi gikk 10 meter vekk fra vannet, var det ikke lenger mer mygg, men vanskelig å fiske derfra….. :

Vi gikk over myra (15) til Midtre Båtstjern (13), og på myra ble det pause:

Winnie liker pauser:

Trommenatten, hvor vi var på tur igår,  i bakgrunnen, og vi nærmer oss Midtre Båtstjern:

Ingen mygg ved Midtre Båtstjern, men heller ingen fisk – som vanlig. En liten regnskur fikk oss til å tenke på hjemvei, men regnet ga seg så fort vi hadde begynt å gå vekk fra vannet, så det ble en fin tur hjemover.

TIRSDAG våknet vi igjen til strålende sol, og ny langtur til snaufjellet ble planlagt – denne gang til Øyvatn (18), og vi startet å gå samme vei som sist forbi Timmermannsstølen (7) og videre retning Øyvatn (21-19).

På vei oppover til snaufjellet:

Vi nærmer oss Øyvatn:

Framme ved Øyvatn, og Winnie vet at termos = pølser:

Tilbakeveien hadde vi lyst til å legge via stien til Åkrefjell, men var ikke sikker på om vi kunne stole på kartet, så vi valgte å gå litt tilbake, før vi gikk inn på stien til Båtstjernene ( 19-23-20-13).

Gjennom den trolske bjerkeskogen:

Midtre Båtstjern i bedre vær enn igår:

ONSDAG var det igjen litt overskyet, og vi planla tur til Øvre Bøgaset (9-10).

Vi gikk snarveien til Nystølkroken (3), og så blå himmel også idag:

Multene begynner allerede å bli modne:

Vi fortsatte turen til Kulusetberget (2) – med Trommenatten i bakgrunnen:

En liten stopp på utsiktspunktet 981 moh:

Så gikk turen videre bortover veien og ned mot sykkelveien til Bøgaset (6-26):

Utsikt fra Øvre Bøgaset (10) mot Nedre Bøgaset:

Vi fant igjen rasteplassen (9) hvor vi var for to år siden,  og jamen ble det ikke sol idag også:

Herfra kan vi se sætra på Kulusetberget (2) i det fjerne:

Det ser ikke ut til å være sol noen andre steder enn der vi er, så like godt å slå oss til her og slappe av litt:

Litt oppe i veien fant vi skiltet vi fant også for to år siden, merket «STI» – SÅ forklarende…. Da stien delte seg, valgte vi for to år siden høyre sti, nå valgte vi midtre sti, som var rødmerket, en for oss ny sti.

Også et for oss nytt vann – Nølegmanntjernet (8) – hvor blå himmel og skyer speilet seg i vannet:

En ny elv:

En ny myr – hvor merkingen forsvant….

Det var fint her, men hvor skal vi gå….:

Greit med Nike+, for da skjønte vi ihvertfall at vi ikke var så langt unna Timmermann-stølen (7), og merkelig nok fant vi etter en stund igjen merkingen på den andre siden av myra, og kom til en bru over elva.

Oksekalvene som tilbringer sommeren i inngjerdingen til sætra på Timmermannstølen ble overlykkelige over å se oss og kom løpende nedover – et herlig syn:

Det ble mye klapping og kosing før vi gikk videre, og Winnie fikk hilse på flere av oksekalvene:

Kalvene fulgte med oss oppover:

TORSDAG: Regn på formiddagen, så vi slappet av leeenge inne på hytta før vi la ut på tur i nabolaget – mange nye stier og veier skulle sjekkes ut. Regnet ga seg, og vi så blå himmel og sol også idag 🙂

Inn på en vei like ved hytta og over en myr:

Deretter klatret vi til topps ved slalåmbakken, tittet på masse nye hytter, tittet på sætra på Kuluset igjen, og gikk deretter veien til Timmermannstølen:

Denne gangen var det bare å rope på oksekalvene så kom de løpende, og Winnie fikk igjen hilse:

FREDAG:
Strålende sol, og tur til Åkrefjell (17) var planlagt. Vi startet veien via Midtre Båtstjern (11-12-13), hvor vi ble sittende en stund og nyte utsikten:

Vi nærmer oss Åkrefjell (17):

Åkrefjell – 1209 moh:

Det var truende skyer på mange kanter, og retning hytta regnet det, men det var sol på toppen av Åkrefjell:

Uværet så ut til å nærme seg:

I retning Øyvatn var det fortsatt fint vær, så vi lurte litt på om vi skulle gå via Øyvatn hjemover, men droppet det siden vi ikke var godt nok kjent der og fryktet uvær:

Vi starter på tilbakeveien:

Stien tilbake bar tydelig preg av kraftig regnvær – utrolig hvor heldige vi hadde vært – ikke en regndråpe på oss!  Vi plukket med oss litt røsslyng og mose så det ble noen pauser også på hjemvei:

LØRDAG morgen gikk vi en liten tur på morgenen, og skjønte fort at nå hadde vi ikke lenger fjellet for oss selv 🙂 Vi begynte pakkingen og rengjøringen av hytta – noe som gikk på under 2 timer – deilig med liten hytte 🙂 En herlig og slitsom ferie var over – vi hadde gått mellom 8 og 12 km hver dag – så nå var det på tide å dra hjem og hvile ut etter ferien 🙂

2 tanker på “Lør 18/8 – lør 25/8: Fjellferie på Nystølen

Det er hyggelig med en kommentar: