Ons 2/5 + tor 3/5: Sommer og sol, tur og trening

ONSDAG 2/5:
For en helt utrolig sommerdag!!!

Hvitveistur:
Tommy og jeg startet dagen med en liten skogstur for å se om Winnie taklet både oppoverbakker og ulendt terreng. Vi parkerte på Godthåb og gikk inn i skogen der – SÅ mye hvitveis:

Winnie gikk, løp, hoppet og klatret:

Hjemme:
Ingen problemer for Winnie etter dagens 2,5 km tur, så hjemme igjen lot vi verandaporten være åpen, slik at hun igjen skulle få gå ut og inn som hun ville.

Det ble veldig varmt utover dagen idag – 24 grader i skyggen på det beste – så Winnie lå i skyggen i gresset, og det så ut som hun virkelig nøt å endelig ikke være innesperret. Men – så gikk hun inn for å legge seg, og etter en stund må hun ha hørt noe, hun raste ut, rundet hjørnene på verandaen, over gårdsplassen og rundet hushjørnet hos Tommy i full fart…. Ehhh – oppvarming og ta det med ro var helt ukjente begrep – men hun kom tilbake uten å halte, glad og fornøyd 🙂

Varmen gjorde at alt gikk veldig fort i løpet av dagen – morelltreet hadde bare et par blomster igår, men idag:

Trening med RT-gjengen
Siden det ser ut til å gå fremover med Winnie, dro jeg også på RT-gjengens trening på Hauger skole – noen rolige øvelser måtte jo finnes. Kari minnet meg på at jeg har over 100 tricks på hjemmesiden min, og at mange av dem er for aktivisering når hunder skal ta det med ro. Jeg skrev ut listen og bestemte meg for å trene på følgende:

  • Stå: Det trenger vi definitivt trening på, for jeg har en idé om at Winnie forbinder ordet «stå» med «bli», men ikke med å stoppe. Hva må til: Roligere ros + vente med belønning, ikke gi belønning hvis hun stepper + omvendt lokking.
  • Veksle mellom å gå på venstre og høyre side av meg: I tillegg til at jeg må stoppe, må jeg også gi et signal for å få henne til å reagere, bare kommando er foreløpig ikke nok.
  • Sitte og slå forlabbene mot mine bein: Ord er ikke lett for Winnie, så «sitt» blir lett til veldig mye annet, men å klore opp mine legger med forlabbene er hun god til 😉
  • Venne seg til at båndet løftes mot øynene hennes: Flexibåndet har én gang truffet Winnie over øynene, og dette forbinder hun med alle bånd, slik at hun kniper øynene sammen når båndet løftes. Treningen hjalp 🙂
  • Venne seg til å tas på nakken: Hun oppfører seg som om jeg skal slå henne – men trening hjelper 🙂

Voksne og barn løp rett bak meg da vi trente, syklister syklet forbi bare et par meter fra oss – ingen reaksjon hos Winnie, men dette er ikke «hennes» plass ennå 😉

De andre som var med på treningen var Ylva med Bruno (men jeg husket ikke at jeg hadde med kamera før de hadde trent ferdig),  Mona med Xena, Anne Grethe med Frida og Aina med Jippi.

Xena: Rygging på gang:

Frida: Innkalling

Jippi og Aina: Denne sprudlende ekvipasjen MÅ jo bare inspirere oss andre til mer trickstrening:

Takk for nyttige innspill og hyggelig trening!

TORSDAG 3/5:
Tommy hadde bestemt at Vidar og jeg måtte på hvitveistur idag, og lydige som vi er, parkerte vi på Godthåb. Gradvis økning av turlengden for Winnie i stadig mer krevende terreng er planen, så idag gikk vi en 4,5 km runde i skogen der.

Vi gikk til enden av Dælivannet, dvs. der hvor Skredsvigs maleri “Gutten med seljefløyten” ble malt i 1889.

.

Idag – 123 år senere:

Gullaktig vann med ender:

I tillegg til enda mer klatring enn igår, ble det idag også balansering:

Like mye hvitveis idag som igår:

Winnie skremte meg litt på hjemveien, for hun stoppet hver gang vi kom til en trestamme som måtte hoppes over, og jeg fryktet tilbakeslag. Hun så riktignok ikke ut til å nøle, hun bare stoppet.

Nå har hun (og vi) vært i ro i 2 uker, og vi innså i de bratte bakkene vi gikk idag at formen har blitt dårligere, forhåpentlig er det slik også med Winnie. Da vi kom til bilen, nølte hun ikke med å hoppe inn, og heller ikke da hun skulle opp trappa hjemme 🙂

Resten av dagen bestod av hagearbeid, avslapning i sola, grilling både til lunsj og middag. På slutten av dagen innså vi at det siste grill-måltidet måtte inntas inne – sommeren er visst i ferd med å skli over igjen, men det var deilig så lenge det varte 🙂

2 tanker på “Ons 2/5 + tor 3/5: Sommer og sol, tur og trening

  1. Så godt å høre at Winni er bedre. Og du har alltid så fine bilder.
    Lurer på om Tess har samme ideen om stå under marsj kommandoen som du antar med Winni, det skal jeg teste ut 🙂

    Lik

Det er hyggelig med en kommentar:

