Lør + søn 16.-17/10: Gråmagan

Lørdag ettermiddag skulle Tommy og jeg på tur til Gråmagan, noe som var planlagt siden oktober ifjor. Den gangen avsluttet jeg bloggen med: «Når både været og jeg er bra, kommer vi oss forhåpentlig hele veien hjemmefra til Gråmagan….» Jeg er bra, været er bra – helt perfekt for en tur hjemmefra til Gråmagan!!!

Turen skulle bli maks 2 timer, for Tommy ville hjem til en fotballkamp som begynte kl 16, men han rakk verken den fotballkampen eller den som begynte 2 timer senere….

Cory har hatt litt problemer med å gå siste tiden, men Tommy mente hun var bra igjen og fint ville greie et par timers tur, for det hadde de gått også tidligere i uka. Jeg tok med Winnie, og vi gikk avgårde.

Her er vi like ved Dælivannet og kan (skjønte vi i etterkant) se hvor Gråmagan er:

 

Det var ikke lett å se hvor stiene går på grunn av løv på bakken, men Cory gikk hele turen uten problemer:

Tommy var godt kjent der, og stien som gikk bak Dalbo Gård var svært godt merket:
 

Jeg hadde tenkt å finne ut om stien også egnet seg for Candy, siden hun er noe alderssvekket i bakparten, men jeg ble overbevist om at vi ikke drar med henne opp denne stien, men klatremusa Winnie var i sitt ess:

Vi kom til en fin utsiktsplass og lurte på om dette var Gråmagan:

Vi begynte å tenke på hjemturen og lurte på  om vi skulle gå retning Gjettum eller Stein Gård. Vi valgte Gjettum,  men hadde ikke gått mange meterne før vi fikk vi se et skilt: Gråmagan 0,5 km. Da måtte vi jo bare gå de siste 500 m for å komme oss til Gråmagan. Som vi angret på det underveis!!!

Det gikk oppover og oppover, brattere og brattere, og etter et par hundre meter ville Tommy snu, men ikke snakk om at jeg ville våge å gå den bratte veien nedover igjen, så videre oppover bar det. Cory måtte periodevis løftes fra stein til stein, noe som ikke var lett siden vi selv krabbet oppover. 

Winnie viste seg å være en suveren fjellklatrer, mens Tommy og jeg følte vi burde hatt  med klatreutstyr:

Dette bildet av Gråmagan var det siste jeg tok før kameraet måtte legges vekk pga krabbingen:

Vi greide det!!! Etter noen meter på normal sti fant vi utsiktsplassen på Gråmagan – det var nesten, men bare nesten, verdt klatreturen opp dit. Jeg hadde lest følgende på nettet:

«Var utsikten nydelig fra den nordre toppen, så vil jeg kalle utsikten fra Gråmagan formidabel; fra Groruddalen og Oslos østre bydeler i øst via Østmarkas skogkledde åser, Oslo by og Nesodden til Drøbaksundet, ja faktisk lenger vest enda. Det var bare å gi seg over.»

Kameraet ble raskt tatt fram igjen, for vi var veldig enige om at dette ville være første og eneste gang vi ville gå hjemmefra til Gråmagan:

Vi så både Haslum kirke og Haslum skole, så omtrent midt i dette bildet bor vi:

Så skulle vi tenke på hjemveien, og det var da problemene virkelig begynte, for det eneste vi var sikre på, var at vi skulle ikke samme veien ned igjen, men hvor skulle vi gå,  vi hadde jo aldri vært her før.

Alternativene vi så på skiltet var Gjettum eller Nordre Kolsåstopp/Setertjernet, og vi valgte Gjettum, men ga opp etter et kvarter, så en halv time senere var vi tilbake ved Gråmagan igjen.

Jeg hadde heldigvis lest på nettet at Gråmagan sees tydelig når man kommer på stien fra det lille Setertjernet under den nordre Kolsåstoppen. Og – jeg hadde lest noen som hadde gått tur fra Nordre Kolsåstopp til Stein Gård – det viste seg å bli redningen.

Så vi gikk retning Nordre Kolsåstoppen på flott sti og kom til Setertjernet:

Vi startet på stien til Stein gård, men gikk den egentlig dit? Vi traff en dame som absolutt ikke var sikker på det, og som i tillegg sa det var veldig bratt den veien, og som fikk lurt oss i en annen retning. Vi gikk etter henne, men hun løp raskt videre, og plutselig skjønte vi ikke hvor vi skulle gå.

Jeg prøvde ringe Gro for å få hjelp til å velge rett vei hjem, slo nummeret, men fikk «dialling, call ended» hver eneste gang. Når jeg virkelig trenger mobilen, funker den ikke 😦

En god stund senere var vi igjen tilbake ved Setertjernet, og nå hadde vi brukt over 1,5 time på å prøve ut stier.  Jeg tok bilde av skiltet for å huske at det virkelig stod Stein Gård på det:

Nå begynte jeg å frykte at vi ikke ville komme oss ut av skogen før mørket kom, så vi gikk raskt oppover stien i retning Stein Gård. Damen som hadde sagt det var bratt denne veien, vet ikke hva bratt er! Dette var ikke bratt, men opp fra Dalbo Gård til Gråmagan var det bratt!!! Det verket de fleste steder i kroppen, og det var ikke lett å henge på en sprek maratonløper som Tommy, men da vi var kommet et stykke på vei,  påstod han at her hadde han vært før, han kjente seg igjen, og det ikke var langt igjen 🙂

Vi traff flere mennesker, men ingen var kjent i området, men en av damene hadde et kart, så også jeg fikk tro på at vi var på riktig vei. Plutselig dukket det opp et vann til – DET hadde jeg sett før 🙂 For over 20 år siden drev vi med turoritering med ungene – da hadde vi endt ved dette vannet. Helt merkelig hvor glad man kan bli over å se et vann, som til og med var islagt!

Vi kom oss ut av skogen før det ble mørkt, og så var det «bare» å starte på den lange veien hjem fra Stein Gård.  Telefonen fungerte fortsatt ikke, så jeg fikk aldri ringt hjem for å si fra at vi var underveis, men endelig var vi ihvertfall sikre på det 🙂

Det var mørkt da vi kom hjem, over 5 timer etter at vi dro ut på vår 2 times tur…..

Søndag var det like fint vær, og jeg satt ved frokostbordet og så ut av vinduet. I alle verden – det må jo være Gråmagan jeg ser:

Jeg måtte gå ut på verandaen og sjekke med kikkert. Joda, Gråmagan rett over lyktestolpen – SÅ langt unna og likevel SÅ nær:

Det ble ikke en eneste liten tur på meg idag, men Vidar tok med hundene på tur 🙂

Dagen gikk med til å slappe av i sola, få veden opp på verandaen, slappe av i sola, få sommerblomster ut av pottene, slappe av i sola, få ryddet vekk sommerstoler og stolputer og ikke minst: Slappe av i sola 🙂

5 tanker på “Lør + søn 16.-17/10: Gråmagan

  1. Tilbaketråkk: Fre 22/10: Fridag | Solveigs dagbok og huskestue

Det er hyggelig med en kommentar:

