Man 20/9: Regnværs-agility

Jeg har lenge tviholdt på sommeren og har nektet å innse at det går mot høst.

Det har vært lange, varme, solfylte dager den siste tiden, og heeeelt herlig å sitte ute og nyte sola. 

Før kveldens agilitytrening ble det oppvarmingstur i plaskende regnvær etterfulgt av trening i enda mer plaskende regnvær, men hva betyr vel regnvær når jeg har regntøy og Winnie har kooikerpels 🙂 

Vi ble 7 personer og 10 hunder på trening – været er da ingen hindring når galskapen råder 😀

Bud Houston’s Front Crossing Workout (med rør istedenfor slalåm) ble satt opp på grusbanen.

Plan for trening:
Jobbe med svingene mot buet rør vekselvis med fartsbane (hvit og sort nummerering).

bud-houston-130710-200910.gif picture by skui

Oppsummering:

  • Stor fart!
  • STOR sideveis avstand!
  • Bra svinger mot buet rør (jeg stod ved sort 4 og hadde innkalling, og med stor sideveis avstand rakk jeg også fint fram tidsnok til hvit 5)
  • Riktig startkommando hver gang 😛
  • Fin innkalling og bare én tjuvstart 😀 
  • Den grønne streken fra sort 6 til rødt rør ble vår største utfordring. Jeg prøvde si til meg selv jeg skulle stikke retning rødt rør så fort hun var klar til å satse på sort 6, men jeg var nok limt fast i bakken….. Når hun kommer i SÅ stor fart, må jeg nok gi city-kommando enda tidligere ellers rekker hun ikke bremse opp.
  • Må trene mer på signal for framforbytte (og svinger i stor fart generelt)

En liten ekstra-kombinasjon med buet rør + tre hopp ble satt opp på gresset sammen med slalåmen. Ganske mørkt allerede halv åtte – kanskje derfor jeg ikke så alle hindrene?

Plan for trening:
Svingen fra 1 til 2
Ta 3 fra baksiden
Passere rørinngang 1.

Det var slalåmen lengst vekk som hørte til  kombinasjonen – jeg glemte fortelle Winnie det…. Da jeg endelig så linjen fra 4x til 2 (rød strek), skjønte jeg hvorfor Winnie flere ganger strente rett fram og rotet seg inn i gjerdene på den nærmeste slalåmen. Da jeg skjønte hva Winnie så, gikk det greit å ta 3 fra baksiden og å passere rørinngang 1 🙂

gjenganger-200910.gif picture by skuiOppsummering:

  • Bra fart og avstand også her!
  • Stor selvstendighet og mye initiativ mot den slalåmen vi ikke skulle ta 😉
  • Bra fart også mot riktig slalåm og flott inngang (grønn stiplet strek) med bakbytte. Ingen reaksjon hos Winnie på at jeg var nølende, for jeg ville jo egentlig ikke trene slalåm på vått gress, men det gikk SÅ bra så 😀
  • STOR lekeinteresse (ny leke idag igjen).

Det er bare SÅ moro å trene for tiden!!!

Siden min kreativitet er helt fraværende når jeg står på banen uten banetegning (ref de to siste treningene),  og det er enklere å planlegge én enn to baner til treningen (og oftest trenger vi heller ikke mer enn én bane), har jeg nå laget en liten kombinasjon som jeg skal greie å huske. Når vi igjen trenger en ekstra kombinasjon, så ble ihvertfall ikke jeg ferdigtrent på denne:

gjenganger-variasjoner2.gif picture by skui

 

Én tanke på “Man 20/9: Regnværs-agility

Det er hyggelig med en kommentar:

