Tir 23/3: Garasjetrening + «skvallring» + ny agility-bok

Nysnø:

Litt sjokkartet opplevelse å se ut av vinduet på morgenen idag: Nysnø –  rene julestemningen….  Jeg ser fram til påske og vårstemning! Vel – jeg kan ihvertfall få til det i bloggen🙂

Påskeliljene jeg kjøpte for noen dager siden begynner å springe ut – mer påskestemning:

xx230310-4693-paaskeliljer

Heldigvis forsvant det meste av nysnøen i løpet av dagen🙂

 

Garasjetrening

Tilstede: Monica med Tyra, Ylva med Bruno, Aina med Jippi,  Monica med Roxy og Benedicte med Lilly

Winnie skal igjen lære å «skvallra»
På andre økt var alle hundene ute samtidig, og jeg fikk sjanse til å trene på «skvallring». Takket være et blogginnlegg som jeg leste rett før jeg dro, ble jeg påminnet om at jeg i sin tid – etter oppskrift fra Eva Bodfält – lærte Winnie å «skvallra». Det fungerer fremdeles på biler, sykler og mennesker, men pga de dumme episodene Winnie har vært utsatt for, må vi nok begynne på scratch igjen når det gjelder hunder.

På  tur møter vi ofte en diger berner sennen – riktignok bare en valp – men den er litt for sterk for eieren – så hunden drar i båndet og greier ofte å komme innenfor Winnies komfortable sone. Det var jo akkurat berner sennen jeg trente på da Marianne og Chica var på treningen nylig, og Winnie enset ikke den…..

Alt er enklere i treningssammenheng, og alt er vanskeligere i nærområdet. Derfor har jeg ofte tenkt at jeg må gjøre nærområdet til en treningsplass, men nå forstod jeg at noe har manglet på de fleste turer…. Det forklares så godt i denne svenske bloggen: Klikkeren setter hunden i treningsmodus! At jeg ikke har tenkt på det!!!

Godt det finnes motiverte bloggere  som legger ut oppskrifter og både motiverer og minner meg på hvordan jeg må trene!

Jeg skal ha klikkeren tilgjengelig på tur, og Winnie skal igjen læres til å sladre i møte med andre hunder!

.

Boka «Agility Right from the Start»:

Eva og Emelie fortalte på agility-kurset ifjor høst at de skulle gi ut bok. I løpet av mars lanseres boka, og jeg regner med den må kjøpes inn så snart den er å få tak i.

Utdrag fra boka    /   Omtale

Hvor fås den kjøpt:
Karen Pryor’s side     /   Cleanrun   /  Canis? (har sendt mail og spurt – foreløpig ikke svar)

5 tanker på “Tir 23/3: Garasjetrening + «skvallring» + ny agility-bok

Det er hyggelig med en kommentar:

