Fre 4/2: Tøff uke + dempende signaler

  • Oppdatering av skrivet om dempende signaler
  • Video av dempende signaler

Uken startet med hyggelig besøk av Beate og Gro, hvor planen var å lære enda mer om svingteknikker i agility. Så var det slutt på moroa, og jobben tok all energi, for jeg har igjen vært på jobb både natt og dag. Kuldegradene har såvidt kommet over på pluss-siden uten at jeg har merket det annet enn på gradestokken. Men – forhåpentlig bare tre uker igjen på denne måten 😛

Jeg får ofte hyggelige mailer fra personer som vil bruke eller referere til innlegget jeg har på hjemmesiden min om «dempende signaler».  Det har ikke blitt oppdatert siden jeg la det ut i år 2000, så nå er det oppdatert med noen nyere bilder + Winnie er med – du finner det her.  Har du synspunkter på endringer/tillegg , eller har du linker til gode sider på nettet som viser andre av hundens signaler, ta kontakt!

Jeg har merkverdig mange mislykkede bilder, for det er disse «mislykkede» bildene som viser signalene, dvs. når hunden snur hodet vekk, snur hele seg vekk, ser ned, slikker seg på snuta, gjesper, kniper sammen øynene osv. osv.

VIDEO :   
Jeg fant også noen videoklipp fra 2006 som jeg satte sammen til en ny film. Her fremgår de signalene Winnie og Candy bruker i sin kommunikasjon. Som valp pleide Winnie rase fram og stjele Candys leker, men på video’n ser vi at Winnie i en alder av 2 år hadde lært å spørre Candy pent om lov når det er noe hun vil ha.

I etterkant endret jeg video’n og tok med noen klipp som viser at det er én ball som Winnie aldri har fått lov å låne:

 filmstrip-dempende.jpg picture by solvt

http://vimeo.com/9266016

Da skal jeg dempe aktivitetsnivået, og gjøre meg klar for en rolig og avslappende helg🙂

Det er hyggelig med en kommentar:

