24/7-31/7: Oppsummering

Helgen 24-26/7:

På fredag hadde vi hyggelig besøk av Beate, og vi tittet bl.a. litt på hoppeteknikk-DVD’n til Susan Salo, noe vi begge hadde innsett vi måtte trene på.

Forrige onsdagstrening gjorde at jeg måtte holde meg i ro de neste dagene, men på lørdag greide jeg endelig 1,5 times tur igjen🙂

Candy  hadde kastet opp på morgenen både fredag og lørdag, var sprek på lørdag kveld, men derimot på søndag virket hun elendig.  Hun som aldri pleier sove, hun sov og sov – eller hun kastet opp.  Fikk tilslutt løst opp 1/4 alt for gammel, syrenøytraliserende pille og fikk i henne den. Ville hun beholde den og var den for gammel? Underet skjedde: Etter en halv time kviknet hun litt til, og etter en time  skvatt vi skikkelig da hun bjeffende kastet seg fremover. Hva skjedde – jo hun hadde kastet seg over en ball😉   Da var hun igjen klar både for trening og mat :-D  Herlig!!!

European Open gikk denne helgen, og jeg vet ikke helt hva Eric Larson mener når han omtaler kooikeren som «an obscure breed», men han har ihvertfall lagt ut video av kooikeren som vant mellomklassen og de to andre vinnerne:
http://europeanopen2009.agilityvision.com/winners-individual-european-agility-open-2009

Mandag: Agility-trening på Skui uten trening

Med tanke på ferien, måtte jeg la være å trene så jeg skal greie å gå turer, men siden de aller fleste nå har blitt så flinke til å varme opp med tur før trening, dro jeg for å bli med på oppvarmingsturen i plaskregnet sammen med Vigdis, Gro, Ann-Cathrin,  Nina og Mona – totalt 10 hunder på tur.

På treningen var i tillegg Monica, Elin og Frøydis med (ytterligere 4 hunder). Siden det var så herlig å stå ute i plaskregnet (eller antagelig skyldtes det hyggelig selskap), ble jeg der hele kvelden – uten å trene😉  Dagens baner, som jeg aldri prøvde,  ligger her.  Winnie fikk komme ut av bilen da de andre ryddet og hilse litt (dvs. tigge godbiter) og trene tricks.

Tirsdag – innspurt på jobb før ferie:

Siste dag på jobb før ytterligere 2 ukers ferie, og da var det nydelig vær! Min kollega og jeg dro bort på Sjøflyhavna og spiste en lang lunsj. Det har blitt SÅ fint der etter oppussingen:

sjoflyhavna

Utsikten fra bordene:

sjoflyhavna2

 Bildene er stjålet fra:  www.sjoflyhavna.no/

Onsdag – feriestart + agilitytrening uten løping:

Tur på Skui fra kl 10 med Beate og Gro. Monica og Andreas var også kommet da vi var tilbake fra turen. Andreas’ første agilitytrening – skal nok ikke bli den siste.

Det jeg ikke visste, var at de i tillegg til trening hadde planlagt et bursdagsselskap for meg med kaker, kakelys, sang, ballonger og MASSE gaver!!! SÅ hyggelig – tusen takk!!!

Hoppeteknikk-trening krever ingen løping fra min side, og i fartssirkelen pleier «highway»-kommandoen fungere så greit at jeg heller ikke behøver løpe, så det ble en hyggelig og nyttig agility-trening uten løping.

Vet ikke om jeg skjønner så mye mer av hoppeteknikk – bortsett fra at Winnie satser for tidlig, men….:

Beate og jeg var veldig enige om at vi måtte ta opp video av hoppeteknikk-treningen for å ha sjanse til å studere i etterkant, så her er video av Winnie med slow motion på slutten:

Nå har vi altså trent «set point exercise» og stusshopp på 5 «hopp» med lik avstand. Sistnevnte trente jeg endel på for et år siden, og gikk også den gang videre til å sette litt høyde på hopp 2 og 4.

Jeg bør øyensynlig både lese mer og se mer på DVD’n, men før jeg har gjort det, tror jeg at jeg neste gang skal:

  • Sette hindrene med 1,20 m avstand
  • La Winnie starte fra stående.

Hvis noen som har mer greie på hoppeteknikk ser dette – håper jeg på kommentarer!!!

Torsdag

Min bursdag  opprant med et utrolig uvær med regn, torden, lyn og storm – et suverent vær til å drive på innendørs og lage til bursdag🙂 Jeg hadde egentlig ikke tenkt å feire dagen, men fant ut dagen før  at vi fikk invitere nærmeste familie til middag og kaker. Winnie viste seg igjen som en skikkelig kosehund, og jeg begynner å håpe at det må ha løsnet skikkelig når det gjelder hennes redsel for mennesker.

En av gavene fra Morten fortjener plass i en hundeblogg:

w-300709-1907-kakeX

Fredag
Da har vi kommet til siste dag i juli måned, og i juli har det i følge radioen både blitt satt varmerekord og nedbørsrekord.

Også idag var det en våt morgen:

w-310709-1912-asters

Men etterhvert ble det opphold, varmt og endel sol, så det har vært en avslappende og deilig dag.

Jeg skulle rydde bort hinderne og rydde i hinderbua, men endte også opp med å sette opp til hoppeteknikktrening.  125 cm mellom hoppene, Winnie startet fra stående, litt lenger fra første hopp enn sist. Varierte høyden på hopp 2 og 4.

Slow motion i 30% av vanlig fart hjalp lite for at jeg skulle skjønne hva som skjedde – stillbilder hjalp:  Når høyden er økt på 4. hopp, og Winnie mot slutten av denne fremadsendingsstrekningen har fått opp farten, blir hoppene hennes så mye lenger at hun nesten lander oppå «stride regulator» nr 5, så da satser hun ihvertfall ikke for tidlig.  Kanskje bør jeg igjen øke avstanden mellom hoppene?

Candy har tatt røret noen ganger, og virker sprek og fornøyd igjen:

w-310709-1916-candy

w-310709-1930-candy-winnie

8 tanker på “24/7-31/7: Oppsummering

  1. Før en fantastisk fin kake!🙂 Så trevligt att træffa dig och få lov att fira dig.🙂 Kos dig massor till fjælls. Hoppas du kommer dig ut på långa turer.🙂

    Lik

  2. Tilbaketråkk: Tor 28/10: Hoppeteknikk-kurs + Winnies tidligere hopping | Solveigs dagbok og huskestue

Det er hyggelig med en kommentar:

