Søn 17/2: Get on the Ball

TUR:
1,5 times tur på morgenen hvor vi prøvde finne veier som ikke var glatte.  Vi endte med å gå runden bort Vestliveien, langs Åsterudsletta og ned til Avløs og hjem.  Varmegrader idag – på det meste ble det nesten 10 varmegrader!

CORY:
Vidar tok noen bilder for tre dager siden, bl.a. av Cory. Hun virker heldigvis sprekere og sprekere for hver dag, og øynene er helt normale igjen:

w-cory-140208-3765
.
.
CRATE GAMES:
Winnie var raskest inne i buret, så det ble henne som fikk trene først:

Winnie har tidligere hatt mer positiv trening med buret enn Candy,  dvs har også tidligere fått mange godbiter for å være der, og har aldri fått lov å gå ut av buret uten frisignal, så dette går raskt fremover:
  • Winnie satt stille i buret med døra åpen da jeg gitt en liten runde på noen meter
  • Hun satt rolig i buret da jeg trente bamse, sitt og dekk med Candy et par meter fra buret (riktignok bare én øvelse ad gangen med Candy før Winnie fikk godbit)
Bruke båndet som forstyrrelse kommer jeg nok ikke til å gjøre før jeg får buret i mer passende høyde for meg, men det er jo uansett noe vi har trent på i bilen før.

 

Candy stresset seg ekstra opp over at Winnie fikk trene først, må endres neste gang!
  • Gikk litt lengre fra Candy enn jeg gjorde igår, men på første forsøk ville hun da ut.
  • Belønnet å sitte i buret noen ganger igjen, og etter det gikk hun ikke ut av buret, men så fort jeg gikk litt vekk og stod rolig der, tilbød hun veldig mange atferder (bukke, slå med forlabbene på inngangen til buret, dekke med labbene på utsiden, sitte, bjeffe)
  • Måtte begynne med å belønne henne for å sette seg opp når jeg tok i burdøra igjen, og forlenget gradvis tiden med burdøra åpen og meg helt nær buret. Jeg må nok  holde meg veldig nær buret foreløpig selv om tiden kan drøyes litt, så får jeg gradvis fjerne meg mer og mer – eller kanskje det er det at jeg står i ro uten kontakt med henne som hun ikke takler  – må jeg finne ut neste gang!
  • Må være sikker på at bjeffingen og alle andre frivillige atferder er borte før jeg går videre.
  • Lurer veldig på hvordan jeg skal få Candy til å slappe av i buret for hun er kjempeintens mens vi trener på dette – merkelig at to hunder av samme rase kan være SÅ forskjellige……  Kan med fordel trene dette med Candy når Winnie ikke er inne!

VINTER-TRICKS:
Silvia Trkman har lagt ut en video med ideer til hva man kan gjøre på vinteren – f.eks. ta på seg tøflene og krype under teppet 🙂 Ta en titt på: http://youtube.com/watch?v=FW8Hg4nEp-w

GET ON THE BALL:
Jeg vil ha en slik ball som Silvia bruker! På glatte stier er det skummelt å la hundene løpe, det er vanskelig å varme opp, og vanskelig å holde dem i form! Har lest litt overflatisk om denne ballen en stund uten å sette meg inn i hvordan den skulle brukes. Nå har jeg skjønt mer, og ballen er bestilt via XXL: http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt.aspx?id=52332

Veldig forhastet å bestille på internett, for man får kjøpt den rimeligere i butikken – fikk brosjyre fra XXL en time etter at jeg hadde sendt internett-bestillingen….  Har prøvd å stoppe bestillingen, men uansett, jeg skal ha en slik ball!

I tillegg trenger jeg kanskje «Get on the ball»-DVD’n fra Cleanrun – men det står også litt om dette både i Cleanrun-bladene (startet i nr 1/jan 08) og på Cleanrun’s mailingliste.

Egnet for to-bente også:

Øvelser vist som videoklipp (scroll nedover):
http://kk.no/php/art.php?id=365594

Beskrivelse av øvelser:
http://www.gymogturn.no/files/%7B15463CFD-E32A-4B12-BB28-8459AEBE638A%7D.pdf

Bilder av øvelser:
http://www.mayoclinic.com/health/core-strength/SM00046&slide=1

2 tanker på “Søn 17/2: Get on the Ball

Det er hyggelig med en kommentar:

